Vota la paraula de l'any 2025: aquests són els 10 neologismes candidats
La campanya "La paraula de l'any. Vota el neologisme de 2025" arrenca aquest dimarts 2 de desembre, per animar la ciutadania a votar el neologisme del 2025 en llengua catalana. L'Observatori de Neologia de la Universitat Pompeu Fabra, amb la Secció Filològica de l'Institut d'Estudis Catalans, el TERMCAT i 3Cat, amb el seu portal lingüístic ésAdir, organitzen la 12a edició d'aquesta campanya.
Quan i com participar a la votació?
El període de votació estarà obert fins al dimarts 16 de desembre i, l'endemà, el dimecres 17, es farà públic el resultat. Tothom pot votar a través d'aquest formulari.
Quines són els 10 candidats a paraula de l'any 2025?
Enguany, els neologismes candidats a paraula de l'any són: gazià / gaziana, neurodivergent, salut mental, vespreig, crisi climàtica, dejuni intermitent, matxa, IA, influenciador / influenciadora i queer.
D'entre aquestes paraules, la que rebi més vots per part de la ciutadania serà declarada guanyadora, i l'IEC la valorarà i l'estudiarà amb especial atenció per mirar d'incorporar-la en el diccionari normatiu.
Definicions dels neologismes que opten el 2025
1. gazià gaziana m. i f.
Habitant de Gaza.
2. neurodivergent m. i f. i adj.
Persona que presenta una manera de pensar, percebre, sentir o aprendre que difereix dels patrons estadísticament prototípics de la població, resultat de la diversitat natural del funcionament neurològic del cervell.
3. salut mental f.
Estat d'equilibri psíquic en què la persona és capaç d'usar les seves habilitats cognitives i emocionals, viure en societat i satisfer adequadament les demandes de la vida quotidiana.
4. vespreig m.
Activitat social que consisteix a sortir abans de la nit amb amics o companys, generalment al vespre, en bars, terrasses o altres espais d'oci, per compartir tapes, copes, música i conversa.
5. crisi climàtica f.
Impacte ambiental, social i econòmic greu provocat pel canvi climàtic.
6. dejuni intermitent m.
Pauta alimentària en què s'alternen intervals de dejuni amb períodes d'ingestió d'aliments i s'estableix quan es pot menjar però no quins aliments, que se segueix habitualment amb finalitats de regulació metabòlica o de control del pes corporal.
7. matxa m.
Te verd japonès en pols que s'obté de les fulles de plantes cultivades temporalment a l'ombra, que produeix una infusió molt refrescant, amb un contingut de teïna elevat i amb un gust intens, lleugerament amargant però amb un punt de dolçor.
8. IA f.
Disciplina científica i tecnològica que s'ocupa de crear sistemes informàtics amb competències equiparables a les humanes en aspectes com ara la visió, el reconeixement del llenguatge, la capacitat de raonament i la capacitat d'aprenentatge.
9. influenciador / influenciadora m. i f.
Persona que té la capacitat d'influir en les opinions, decisions o comportaments del públic mitjançant la seva presència i activitat a les plataformes digitals, especialment a les xarxes socials.
10. queer adj.
Que no subscriu la divisió binària tradicional dels gèneres i rebutja d'identificar-se amb un home o amb una dona o amb una orientació sexual específica.
Per què és important "La paraula de l'any"?
Mitjançant aquesta campanya, que va començar el 2014 per iniciativa de l'Observatori de Neologia de la UPF i la Secció Filològica de l'IEC, es vol promoure l'interès i la participació de la ciutadania amb relació a la llengua catalana i tenir en compte les seves aportacions i punts de vista.
Des dels orígens de la campanya s'ha multiplicat el nombre de participants. Si en la primera edició (2014) van votar 200 persones, l'any passat ho van fer 10.378.
Les paraules guanyadores en edicions anteriors
Aquestes han estat les paraules escollides en les edicions precedents:
2014 - estelada
2015 - dron
2016 - vegà / vegana
2017 - cassolada
2018 - sororitat
2019 - emergència climàtica i animalista
2020 - coronavirus
2021 - negacionisme
2022 - birra
2023 - viralitzar i tiet / tieta
2024 - dana
Els neologismes enriqueixen la llengua
L'evolució en el nombre de votants mostra que "La paraula de l'any" és una campanya que atreu l'atenció de la ciutadania i que ja està consolidada en el calendari anual. Les entitats organitzadores afirmen que, any rere any, ha anat canviant la percepció social dels neologismes i que, actualment, la majoria de parlants accepta l'aparició de paraules noves com un fenomen natural i positiu. Els neologismes enriqueixen la llengua i la fan més útil. Pots consultar aquí les dotze edicions anteriors.