El nou salt artístic de Rosalía
Rosalia Vila i Tobella. La Rosalía. Aquesta matinada ha publicat disc nou: "Motomami". Una fantasia que barreja el flamenc, el reggaeton, el jazz, el rap, la bachata
i tot el que ella vulgui. Un disc de confirmació com a estrella global. Cal escoltar-lo més d'una vegada i més de dues, per entendre'l.
Cal parar bé les orelles i els sentits i la ment per rebre tots els missatges que conté. Que són molts. No hi ha res per casualitat en l'univers Rosalía, ni res sobrer. Les lletres de "Motomami" costen d'entendre pequè son un nou salt artístic. Sempre ha anat per davant. I amb "Motomoami" és probable que aquí se l'hagi d'entendre a la segona o a la tercera passada.
El que ha aconseguit en només cinc anys Rosalía és grandiós. És un fenomen a les xarxes socials, als mitjans i als escenaris. Una artista en transformació constant, capaç de reflectir en la seva música cada fase d'aquesta conversió que la porta a equivocar-se i a créixer, i a trencar amb tot el que ha fet abans i també a mantenir-se fidel a qui és i d'on ve. Tot alhora.
Els setze temes de "Motomami" s'han publicat aquesta matinada, i ella mateixa els ha presentat a TikTok. Perquè és un àlbum pensat i dissenyat seguint les coordenades i el llenguatge de TikTok. L'expectativa per escoltar-lo és enorme. En parla tothom. Només l'última setmana ha desfilat per dos dels programes més vistos a la televisió nord-americana, davant de milions d'espectadors: el "Tonight Show" de Jimmy Fallon i el "Saturday Night Live" de l'NBC.
A HBO Max va aconseguir fer viral un vídeo recitant el parenostre en català. És l'entrevista més buscada per tothom. La segueixen 19,1 milions d'usuaris a Instagram i 8,7 a Twitter. La cançó que va publicar abans d'ahir, 'Hentai' ha aconseguit 2 milions de reproduccions en només un dia. Té nou Grammys, un Billboard i quatre MTVs. Ha cantat amb Billie Eilish, The Weekend, Bad Bunny, Ozuna i Travis Scott. I ha fet amistat amb les Kardashian.
Sobre 'Hentai', per cert, que és l'anime pornogràfic, el porno japonès: se n'han escrit riuades de crítiques, per la letra directa i explícita de contingut sexual. La falta de costum de sentir artistes -dones- que parlen directament i explícitament de sexe, de desig.
El que fa Rosalía amb "Motomami" -vaja, en realitat, el que ha fet amb la seva carrera fins ara- és revolucionari. Trenca motlles, experimenta, va més enllà d'on altres artistes han anat abans barrejant estils, creant els fonaments d'alguna cosa nova.
Ha estat gairebé quatre anys preparant aquest treball. Per fer el salt que representa aquest disc ha hagut d'allunyar-se de casa i instal.lar-se a cavall entre Los Angeles, Nova York i Miami, on hi ha gent que és de plàstic -com diu en una cançó.
Ha signat per Sony, com el Boss; té diners i té fama. I sap que la fama tal com arriba se'n pot anar, és delicada com la flor de cirerer: això també ho explica al disc. I també confessa que, per molt amunt que estigui en els rànquings mundials, manté els peus a terra, a casa seva, en la seva família... No us perdeu la nota de veu de la seva àvia que tanca una de les cançons més delicades del disc: la família i Déu, omnipresents en aquest "Motomami".
Al plató de "SNL" va sortir embolicada en un edredó. La papallona, abans de ser-ho, abans de la metamorfosi, és crisàlide. I això era ella a principis de setmana a la televisió nord-americana, en ple compte enrere per rebentar-ho amb la publicació del disc i de convertir-se en papallona, o en el que ella vulgui.
