Rosalía "Motomami"
Rosalía "Motomami"

Els 10 manaments del "Motomami" de Rosalía

Guia per escoltar el tercer disc de Rosalía
Periodista
6 min

1. Una motomami es transforma i no es casa amb un sol estil

El disc s'obre amb "Saoko", una cançó ja coneguda, amb una lletra que ara pren tot el sentit. Hi deixa anar dues sentències que marquen l'esperit del disc: "Como una mariposa, yo me transformo" i "Fuck al estilo. Tela y tijeras. Cógela y córtala".

I sí, Rosalía s'ha transformat, ara és una papallona que pot jugar a ser "cantaora", rapera, bachatera, reggaetonera, bolerista o el que ella vulgui, que s'entreté a descosir textures de ritmes impossibles per després enganxar-les en vestits d'estils aparentment antagònics.


2. Una motomami sap que el millor artista és Déu

Rosalía advertia a "A ningún hombre", últim tema d'"El mal querer", que "només Déu pot jutjar-la", i a "Motomami" les referències divines es multipliquen. El polèmic vers a "Hentai" de "Lo segundo es chingarte. Lo primero es Dios" està estretament relacionat amb l'emocionant nota d'àudio de la seva àvia que tanca "G3 N15", la cançó dedicada al seu nebot, Genís: "En primer lloc sempre és Déu i després la família", recorda la iaia en català.

La devoció no s'acaba aquí: Rosalía canta "La bala de Dios juega en la ruleta. Tú no has vigilao, se ha ido tu pureza. Ya no sé quién eres, diablo", a "Diablo", i sentencia a l'esbojarrada "CUUUUUuuuuuute" que "aquí el mejor artista es Dios". I encara em deixo més cites.

3. Una motomami té deliris de grandesa i por de la fama

La reflexió al voltant de les contradiccions que porta l'èxit és un dels temes clau del disc. Ho descriu perfectament a "La fama", aquella amant amb qui pots dormir però no t'hi pots casar. S'hi torna a referir amb una versió lliure del bolero "Delirios de grandeza", popularitzat pel cubà Justo Betancourt, i ho remata a l'últim tema del disc, "Sakura", una mena de cobla en directe enllaunat que bé podría cantar Rocío Jurado, on Rosalía deixa anar que ser una estrella del pop és tan volàtil com un cirerer florit.

Al mateix tema, s'imagina ella mateixa als 80 anys, mirant enrere i burlant-se de tot plegat. Les estrelles efímeres també apareixen a la ja mencionada "G3 N15", una colpidora carta d'enyorament al seu nebot on descriu la superficialitat de Hollywood i Los Angeles: "Estoy en un sitio que no te llevaría. Aquí nadie está en paz entre estrellas y jeringuillas. Estrellas de mármol cortadas en el suelo. Papelas por las calles donde pasean las modelos".

4. Una motomami fa "Hentai" amb la seva parella i a la vegada dedica una cançó al seu ex

El cantant portorriqueny Rauw Alejandro (i el seu membre) tenen tots els números de ser els receptors dels sensuals versos de "Hentai" i, a la vegada, l'intèrpret del hit "Todo de ti" està present com a co-compositor de la superficial però simpàtica "Chicken teriyaki".

Un tema que contrasta amb "Como un G", una balada "que es quedarà sense dedicar", de les favorites del disc per l'autora, on Rosalía plora per una relació amorosa que no va arribar a bon port. La polèmica està servida: l'exparella a qui va dedicada és C Tangana?

5. Una motomami és igual de "cantaora" vestida de Versace que de "bailaora"

Així de clar ho canta a "Bulerías", la cançó del disc on reivindica els seus orígens flamencs, i que sembla haver estat cuinada als mateixos fogons que "La boda" d'"El mal querer". Només amb aquest vers, la cantant de Sant Esteve Sesrovires ja calla les boques de tothom qui l'ha acusat, primer d'apropiacionisme cultural i, després, d'haver abandonat el flamenc per abraçar el reggaeton i els ritmes urbans.

La mateixa cançó reivindica Manolo Caracol i la seva "Niña de fuego", i torna a esmentar Déu per demanar que beneeixi Niña Pastori i José Mercé, però també Lil' Kim, Tego Calderón i M.I.A. Tota una declaració de principis.

6. Una motomami recorda sempre els seus mestres

No sorprèn que el seu professor de flamenc a l'ESMUC, Chiqui de La Línea, figuri com a coautor a l'esmentada "Bulerías". En aquella època d'estudiant, Rosalía es va obsessionar amb un músic britànic, James Blake, amb qui ja va col·laborar l'any 2019 a "Barefoot in the park", interpretada en directe al Primavera Sound.

Blake li torna el favor a "Como un G" i "Diablo", totes dues coescrites i coproduïdes per ell, i també aporta la seva veu a la segona. I si fem un repàs exhaustiu de la interminable llista de crèdits, cal mencionar sobretot un altre ídol que s'ha convertit en amic, l'autor de "Happy", Pharrell Williams, principal culpable de la sonoritat d'aquest disc, segons la catalana.

7. Una motomami no basa la seva carrera a tenir hits

A "Bizcochito" trobem un vers digne d'algú que mira pel retrovisor la seva trajectòria després de dècades d'experiència: "No basé mi carrera en tener hits, tengo hits porque yo senté las bases".

Rosalía porta només 5 anys publicant discos, però els ha viscut tan intensament que semblen 50. Té raó: al cap dels anys, Rosalía serà recordada pels seus discos i no pels seus èxits. De fet, a cap dels seus tres àlbums -"Motomami" inclòs- hi ha hits carn de radiofórmula, però sense aquestes "bases" Rosalía no hauria pogut fer "Con altura", amb J Balvin, o "La noche de anoche", amb Bad Bunny, actualment les cançons amb més reproduccions de la cantant catalana.

8. Una motomami ja es permet el luxe de fer referències a discos anteriors

Un cop més, una fita només a l'abast d'aquells artistes de llarg recorregut. "Esto no es el mal querer, es el mal desear", renega a "G3 N15" referint-se al món superficial i d'aparences de Los Angeles, ciutat que donava títol al seu debut amb Raül Fernández, Refree, jugant amb l'ambigüitat de la paraula, i que aquí tornem a trobar, via correu postal, com aquella cançó de Sau: "Guárdame, guárdame Otra vez, otra vez Mándame, mándame Ángeles, ángeles" ("Como un G") i un altre cop a "G3 N15": "Es que tienes un ángel, el que yo te envío".

9. Una motomami té un diccionari i dialecte propi

"Motomami" potser no farà explotar la indústria musical, però segur que rebentarà el cervell de tot acadèmic de la RAE que s'atreveixi a fer-li una escolta.

A banda del diccionari freestyle que es marca a les acaballes del disc, al llarg de l'àlbum ens sorprèn amb diverses variants del castellà: el castellà amb accent andalús, el dominicà i l'spanglish. Un cop més, li hem d'agrair haver-nos ensenyat paraules com "saoko", "pámpara", "pimpear", "manito" o "haraka".


10. Una motomami és otaku i no se n'amaga

La cultura japonesa impregna tot el disc, començant pel títol ("moto" vol dir "més fort" en japonès), seguint per "Hentai", "Chicken teriyaki", i acabant per "Sakura", tema que tanca el disc i que remet als ja mencionats cirerers florits. I sense comptar les paraules tòpiques nipones que rimen entre si: "teriyaki-maki-kawasaki" o "tsunami-tatami-origami-motomami".

Temes relacionats

Avui és notícia

Més sobre Rosalía

Mostra-ho tot