Origen dels diables a Catalunya: un llegat de foc i festa
Cada estiu, a la caiguda del sol, mentre els carrers s'omplen de fum, pólvora i espurnes, una silueta ancestral s'obre pas entre la festa i el foc: el diable, amo i senyor dels correfocs.
La lluita entre el bé i el mal ha estat l'argument protagonista de moltes representacions populars del nostre país des de fa segles. I en aquests balls i costums, els dimonis són una de les manifestacions més primitives i simbòliques.
Al programa "Bèsties i flames", el divulgador històric Enric Calpena explica l'origen dels diables a Catalunya, un dimoni diferent del que ens parla el relat anglosaxó o hollywoodià i que no té res a veure amb un maligne que arrasa amb tot al seu pas.
El dimoni català: més humà que malvat
El costumari català no ens presenta el dimoni com un esperit sobrenatural, sinó com una manifestació humana. Malgrat que "acabem veient-li les banyes i la cua", explica Calpena, aquesta humanitat és el que el fa ser un ésser tan pròxim com per parlar amb ell, discutir-hi, convèncer-lo o, fins i tot, "si som prou murris", enganyar-lo.
Aquest atribut mundà del dimoni no devia molestar pas l'Església, perquè, en definitiva, si el dimoni era fal·lible, Déu no ho era pas i, per tant, sempre l'acabava guanyant.
Tal com recorda l'historiador, el dimoni és un personatge ambigu que no fa por pel que fa, sinó per la proximitat amb què se'ns presenta. Ja al segle XII, i amb més força a partir del XIV, els diables apareixen a les processons del Corpus, barrejant teatre i espectacle popular.
La batalla entre el bé i el mal es presentava amb àngels i dimonis, però sovint la gent se sentia més atreta pels que encarnaven el caos.
De mica en mica, el que havia de ser una lliçó molt clara del triomf del bé sobre el mal es va anar convertint en un entremès, una representació civil, ciutadana.
I així va ser com els diables, abans símbols de càstig i malesa i instruments moralitzadors de l'Església, es van convertir en figures festives.
