CiU i ERC retreuen a Blanco que s'oblidi d'altres obres prioritàries davant la satisfacció de Nadal

Els partits catalans han diferit a l'hora de valorar l'anunci del ministre de Foment, José Blanco, de recuperar nou de les obres públiques a Catalunya afectades per la retallada pressupostària en matèria d'infraestructures. Convergència i Unió i Esquerra ja han fet sentir el seu malestar per l'oblit d'algunes obres que també consideren prioritàries. Segons Blanco, el govern ha invertit més del que disposa l'Estatut en infraestructures i assegura que l'any que ve també es respectaran els compromisos del text estatutari. En canvi, des del govern, el conseller del ram, el socialista Joaquim Nadal, ha reaccionat amb satisfacció.
4 min
El Ministeri de Foment ha respost a les crítiques, que, entre altres, lamenten que no s'hagi tingut en compte la prioritat dels accessos ferroviaris i viaris al port i l'aeroport de Barcelona, assenyalant que el govern espanyol no descuida Catalunya i que enguany s'invertiran 100 milions d'euros més del que marca la disposició addicional tercera de l'Estatut.

El conseller d'Obres Públiques, Joaquim Nadal, considera positiu l'anunci del ministre Blanco, que segons ell permetrà compensar gairebé el 100% de la retallada anunciada, a excepció del pont de Castellbisbal. Pel que fa als accessos viaris i ferroviaris al port i l'aeroport de Barcelona, Nadal ha valorat el compromís de l'Estat de permetre que un consorci públic i privat permeti finançar-los.

"Un sainet socialista"

La satisfacció del govern ha estat criticada aquest divendres pel portaveu parlamentari de CiU, Oriol Pujol. En declaracions a "Els matins" de TV3, Pujol ha recriminat al PSC que no s'hagi "plantat" davant el govern espanyol, utilitzant la força dels seus 25 diputats al Congrés i fent "front comú" amb la resta de grups catalans, per exigir el compliment de totes les inversions previstes per a Catalunya. En no fer-ho, segons el nacionalista, el govern català ha demostrat que "ha perdut musculatura per enfrontar-se a un govern espanyol que no té ni un cèntim de crèdit".

Per Pujol, el primer anunci de retallada d'inversions de Blanco i la seva posterior rectificació per suavitzar la tisorada responen a un "sainet" interpretat pels socialistes, que "treuen i posen obres" al seu capritx.

Anys de retard

Cap mostra de satisfacció, en canvi, entre els agents econòmics del tarragonès. El president de la Cambra de Comerç d'aquesta demarcació, Albert Abelló, s'ha mostrat convençut que les obres de l'autovia A-27, entre Valls i Montblanc, tindran un retard important. En declaracions a "El matí de Catalunya Ràdio", Abelló ha destacat que tornar a licitar el projecte pot significar que no es reprenguin els treballs fins d'aquí a 4 o 5 anys. També ha reclamat transparència en la gestió del Ministeri de Foment.

Veure-ho per creure-ho


L'alcalde de Caldes de Malavella, Joan Colomer, ha dit que no valoraran de manera positiva l'anunci de represa de les obres de l'A-2 al seu pas per aquest terme municipal fins que no vegin les màquines treballant sobre el terreny. Les obres del desdoblament del tram de l'A-2 entre Maçanet de la Selva i Caldes de Malavella fa més de 8 anys que van començar.

Entre la satisfacció i la incertesa

El president de la Diputació de Lleida, Jaume Gilabert, s'ha mostrat satisfet que el ministeri hagi salvat de la retallada d'inversió les autovies de Vielha, Osca i el tram Valls-Montblanc, que acosta Lleida a Tarragona. Hi ha incertesa, però, sobre el futur de les obres de l'N-145 entre la Seu i Andorra. L'alcalde de la localitat considera una imprudència per part de Foment deixar-ho a mitges.

200 milions per a 49 projectes

De les cinc grans obres que van quedar suspeses arran de la retallada anunciada pel ministre de Foment al juliol, se'n reprendran quatre. Es tracta de dos trams de l'A-2 a Girona; l'A-14, que ha d'unir Lleida amb Sopeira, i l'A-27, entre Tarragona i Montblanc -i que desdobla la Nacional 240-.

També se salven de la tisorada pressupostària el Quart Cinturó i les variants de Vallirana, l'Aldea i Reus. En total, són 9 obres a Catalunya, 49 en el conjunt de l'Estat. La represa d'aquestes obres, d'acord amb l'anunci del ministre José Blanco, és possible perquè Foment elevarà de 500 a 700 milions la inversió addicional per al 2011 a tot l'Estat.

José Blanco també ha assegurat que no hi haurà cap retard en l'arribada de l'alta velocitat a la frontera francesa.

Avui és notícia