El "making of" del disc de La Marató, testimoni musical d'un any de pandèmia
El 20 de desembre se celebrarà la 29a edició de La Marató de TV3 i Catalunya Ràdio. Estarà dedicada a la sensibilització, la divulgació i la recaptació de recursos per a la recerca biomèdica sobre la Covid-19.
El disc de La Marató es posarà a la venda en format físic aquest diumenge, 29 de novembre, al preu de 10 euros, amb els diaris d'àmbit català. Seran 9 diaris generalistes: La Vanguardia, El Periódico de Catalunya, El Punt Avui, Ara, Diari de Tarragona, Diari de Girona, Regió 7, Segre i La Mañana. A més dels esportius Sport, Mundo Deportivo i L'Esportiu, i la revista Enderrock.
Abans, dissabte, TV3 emetrà un documental, el "making off" del disc de la Marató, que arriba a la 16a edició. Com s'ha fet i qui són els protagonistes. El seus sentiments, les seves sensacions davant la pandèmia, i com s'han sentit amb el confinament... Tot davant i a partir de la seva participació en el Disc de la Marató. Artistes i productors parlaran d'aquesta experiència que, aquest any, els ha fet treballar de maneres diferents.
L'edició del 2020 del disc de La Marató s'ha pogut fer malgrat totes les dificultats, s'ha elaborat i produït en plena pandèmia i en bona part del període de confinament. Ha estat possible a partir d'enregistraments telemàtics, estudis aïllats, artistes des de casa, seguint les directrius i els protocols marcats per les autoritats sanitàries i la CCMA.
El disc d'enguany conté 19 cançons. D'aquestes, 18 les interpreten un total de 30 artistes. La 19 és una cançó col·lectiva que la interpreten 25 artistes catalans. És una composició original del productor Jordi Cubino feta expressament per a aquesta edició, amb l'objectiu de protagonitzar i acompanyar l'espot d'enguany de la campanya de La Marató. Aquest és l'any rècord d'artistes en el disc: un total de 54.
Dels 30 artistes que han gravat, a banda de la cançó col·lectiva, 15 ho han fet per primera vegada en català. De les 18 cançons, a banda de la col·lectiva, 13 han estat adaptades i interpretades per primera vegada en català.
El disc té una cançó o un intèrpret per a tothom. Des d'autèntiques llegendes del món del pop-rock com Jackson Browne, acompanyat de Judit Neddermann i Sau, interpretant en anglès, castellà i català la cançó pop més important dels darrers 30 anys del nostre país com és "Boig per tu"... fins a Rozalén amb l'Escolania de Montserrat cantant un dels gran èxits dels anys 60, "Soy rebelde"; passant pels artistes més escoltats durant l'any 2019, com Beret, Dvicio, Nil Moliner o Sebastián Yatra, la gran estrella llatinoamericana que s'ha convertit en el referent llatí a nivell mundial.
El disc també s'ha apropat al món del futbol, esport al qual s'ha arrencat un himne probablement un dels més coneguts i apreciats, el del Sevilla FC, que, de la mà d'Arrebato, ha cedit la seva música per fer una cançó, un clam de lluita en equip per afrontar la Covid-19. I s'ha continuat amb veus tan bregades com la de Francisco per cantar "My way", que contrasten amb les joves veus de la guanyadora i finalistes del concurs televisiu OT 2020 a "Caminem lluny".
I es comptarà amb cançons com la de "Titanic" o "Words", que arriben de la mà de la flamenca Diana Navarro o dels joves Roger Argemí i Maria Jacobs. Cantants encara més joves, com Miquel Moya i Intana (Núria Moliner), interpreten una cançó de Joaquín Sabina, la primera que el cantautor ha permès adaptar.
També jove, Sara Roy (ex-Macedònia) comparteix "You're beautiful", de James Blunt, amb un veterà jove com David Otero (ex-Canto del Loco). I més artistes catalans joves, com La Plaga N11, que juntament amb Mar Fayos i Lia Kali, s'han atrevit a versionar "El ritme de la nit", o els Porto Bello, que han fet possible que després de molts anys "Summer paradise" tingui versió en català.
A més, s'ha portat per primera vegada al català, i en format de big band, "Jo vull ballar per la vida" (Whitney Houston), amb la Black Music Big Band. I una cançó d'Alaska, "Ni tu ni un altre", que interpreta el divertit i provocador duet de Montcada i Reixac Ladilla Rusa. I de la mà de la cantant i actriu Nina, la jove de 17 anys Ariadna Vieyra, una veu única, interpreta la cançó "Euphoria".
I una darrera cançó, original, col·lectiva i amb esperit d'himne. Enguany s'ha apostat per crear una cançó que reflecteixi el sentiment més ampli de la societat: la Covid-19 toca a tothom, "Serem més forts". Amb la veu de 24 artistes joves capdavanters i d'altres de llarga i exitosa trajectòria, aquesta cançó, composta pel productor Jordi Cubino, és l'origen, argument i banda sonora de l'espot de sensibilització de La Marató 2020. L'espot de La Marató 2020 s'ha convertit vídeo a la carta més vist de tots durant el mes de novembre amb més de 87.000 reproduccions.
El disc de La Marató és una producció de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, SA. Direcció: Àngel Lacalle. Subdirecció: Neus Sala i Cristina Diviu. Producció i coordinació artística: Mireia Gual. Producció Musical: Jordi Cubino, Miki Forteza, Manu Guix, Marc Parrot, Pau Romero, Toni Ten, Xasqui Ten i Toni Xuclà. Masteritzat a Abbey Road Studios (Londres) per Geoff Pesche.
