Amb aquest post tanquem la trilogia dels que dediquem al programa "300", avui ens recrearem en les nostres petites obres: els personatges. Per fer-ho farem un repàs de dalt a baix
4 min
Amb aquest post tanquem la trilogia dels que dediquem al programa "300", avui ens recrearem en les nostres petites obres: els personatges. Per fer-ho farem un repàs de dalt a baix. Sí, sí de dalt a baix, ja que avui parlarem també de com han treballat a la sèrie les nostres companyes de caracterització per aconseguir que uns actors del segle XXI retrocedeixin, un, dos i fins a tres segles. Per il·lustrar-ho, us mostrarem una selecció de personatges i col·lectius, esperem que us interessi i admireu la feina que hem fet des de Disseny de Vestuari i Caracterització. El primer l'hem triat per proximitat de dates, la sèrie comença el 1714 i el nostre personatge és del 1720. 1720 Josep Aparici, geògraf funcionari d'alt rang de Felip V. En aquest cas la documentació, tal com us explicàvem en el primer post, està treta fonamentalment de l'art, de les pintures contemporànies al personatge.
Font de documentació, pintura de l'època a representar.
Actor sense perruca, perruca col·locada i en situació vestit de cap a peus.
1850 Interior casa burgesa, d'aquí ens fixarem en la noia de l'arpa, veieu quin paper juga en la seqüència? Volem que aquesta imatge serveixi per il·lustrar que en una sèrie històrica es cuida fins a l'últim detall.
Font de documentació, gravat i pintura de l'època.
Actriu tal com ve de casa, actriu pentinada i maquillada. Pla de la sequència
1925 Joan Gamper En aquest cas la font de documentació és una foto del personatge.
Fotografia de l'època, actor, caracterització i en situació a la seqüència
1918 Alfons XVIII Com abans, tractant-se de personatges il·lustres, tenim fotografies al nostre abast
Imatge real, actor, caracterització i vestuari.
1905 i 1931 Francesc Macià. Per fer en Macià caldrà partir d'una imatge d'ell de gran i entendre com seria de més jove. Pel que fa al vestuari de 1905, caldrà recorre a documentació d'uniformes militars de l'època.
Imatge real. Actor. Caracterització 1905. Caracterització 1931. Vestuari de tinent coronel de l'exèrcit de 1905 i vestuari 1931
La postisseria és part fonamental de la sèrie. Patilles, bigotis, barbes, perruques, tots aquests elements ajuden les caracteritzadores a donar forma als personatges. Una altra feina de l'equip de caracterització és donar a la pell la textura que li cal per a l'acció, l'època i la classe social que es vol representar, en aquest cas són una sèrie d'assaltants del 1773.
Fer personatges amb noms i cognoms és un gran repte, però un dels reptes més laboriosos és fer col·lectius. Trobar vestuari per a més d'una persona és una feina complicada i llarga. La recerca comença pel recurs que tens més a prop, comença per veure què hi ha a la Vestiteca. Quan no ho trobes, el cercle es va ampliant, passa a les cases de lloguer de Barcelona i es pot arribar fins i tot a cases de lloguer de Madrid, Londres o París. Així doncs, trobar batallons d'algun exèrcit, bandes de música, uniformes de policies o simplement roba de carrer per diverses persones va ser una de les feines que va tenir l'equip de Disseny de Vestuari. Un cop aconseguit, el resultat és molt lluït. El primer exemple és una seqüència del 1810 al Pailebot Santa Eulàlia, a l'època de les guerres napoleòniques. Vam reproduir dos oficials de la Royal Navy anglesa, dos clergues, algun noble i mariners.
En aquest cas totes les peces que formen aquests estilismes de mariners de l'època els vam llogar a Peris Costumes Co. Un cop les peces arriben a les nostres instal·lacions, s'han de fer els estilismes , posar-les a mida i col·locar-les a cada un dels actors, l'equip de Disseny de Vestuari és l'encarregat de fer-ho.
D'aquests 300 anys, hem hagut de reproduir diferents ambients familiars, amb més o menys gent, de més o menys recursos. Les famílies aporten una riquesa plàstica a la seqüència que ve donada per la barreja d'edats i sexes. La que veureu a continuació és la mateixa família en dos moments diferents, el nen gran de la primera foto (1812) és l'avi de la segona (1878).
Pagès, 1812
La mateixa família el 1878
Aquesta altra ens trasllada als ambients més pobres del segle XVIII.
1716, sense recursos en una barraca la platja
Hem tingut diferents col·leccions d'uniformes
Una banda militar de l'exèrcit espanyol del 1835
Carlins 1835
Banda militar anglesa 1925
Guàrdies Civils 1899
Comissaria de Policia Nacional 1968
Aquests són una mostra dels més de 300 personatges que es van haver de recrear. Si no l'heu vist, us convidem que veieu el programa a TV3 a la carta i descobriu tots els personatges que nosaltres no us hem mostrat. Us heu fet una idea del que representa fer una sèrie històrica com el 300? Us imagineu el volum de roba que mou? Si teniu algun dubte o us encurioseix alguna cosa, no dubteu a deixar-nos un comentari, us el respondrem segur.
Equip de Disseny de Vestuari Jou Ceniceros Isabel Bonilla Marta Orriols Teresa Clopés
Equip de Caracterització Sílvia Arenós Carmen Mayor