El projecte de satèl·lit de l'UPC, a "Quèquicom"
El programa de ciència del 33 s'acosta al projecte en què treballa a la Universitat Politècnica de Catalunya per enviar un satèl·lit a l'espai per menys de 1.200 euros.
Aquest dimecres, a partir de les 21.50, "Quèquicom" emet un nou reportatge titulat "Satèl·lits ‘low cost'".
El programa mostrarà el projecte en què es treballa a la Universitat Politècnica de Catalaunya (UPC), per enviar un satèl·lit a l'espai per menys de 1.200 euros, en un sector, com la indústria aerospacial, que requereix inversions tan astronòmiques que només les grans agències com la NASA o l'ESA, o companyies multinacionals, les poden costejar.
Es tracta d'un reportatge de Pere Renom i Cari Pardo, que detalla la feina que fan un grup d'estudiants i enginyers de la universitat catalana. El repte s'emmarca en el concurs "Google M. Prize", que fomenta la tecnologia espacial de baix cost.
Aquest projecte de Joshua Trsitancho i el seu equip preveu utilitzar un globus meteorològic, inflat amb heli, que augmentarà lentament una llançadora fins a 35 km d'altitud. Des d'allà s'enlairarà un coet integrat per dues etapes. La primera etapa ascendirà fins a 270 km i assolirà una velocitat de 2.7 km/s. La segona etapa injectarà el satèl·lit en òrbita a una velocitat de 7.7 km/s, és a dir, prop de 30.000 km/h, 22 vegades la velocitat del so.
L'artefacte que llançaran es compon de: la segona etapa del coet amb tota l'electrònica de control d'ignició, el globus, dos sistemes de localització: la xarxa de satèl·lits iridium i la xarxa de repetidors de ràdio APRS, i la llançadora o rampa de llançament. També s'hi afegeixen tres petites càmeres de vídeo per gravar el viatge des de diferents perspectives.
Reemissió de "L'olfacte, el sentit oblidat"
I, a continuació, "Quèquicom" reemet el programa dedicat a l'olfacte. Per un refredat es pot perdre el sentit de l'olfacte, però, al contrari del que es pensa, el gust sol quedar intacte. A la UB es treballa per millorar els nassos electrònics que poden ajudar les persones que tenen anòsmia a detectar fuites de gas quan són a casa.
L'Eva fa 5 anys que no sent cap olor. El programa la porta a l'Hospital Clínic per fer-li unes proves i s'adona que és molt difícil que torni a recuperar l'olfacte. Ara ha de "viure" de la memòria olfactiva. Qui té molta memòria olfactiva són els perfumistes. La reportera Samantha Vall se'n va a Puig perquè li facin un perfum a mida. En "L'olfacte: el sentit oblidat" s'intenta despertar aquest sentit anant a sopar a les fosques. D'aquesta manera, l'olfacte i el gust cobren més importància. L'olfacte és l'únic sentit que va directament al cervell i això fa que estigui íntimament relacionat amb els sentiments.
El programa mostrarà el projecte en què es treballa a la Universitat Politècnica de Catalaunya (UPC), per enviar un satèl·lit a l'espai per menys de 1.200 euros, en un sector, com la indústria aerospacial, que requereix inversions tan astronòmiques que només les grans agències com la NASA o l'ESA, o companyies multinacionals, les poden costejar.
Es tracta d'un reportatge de Pere Renom i Cari Pardo, que detalla la feina que fan un grup d'estudiants i enginyers de la universitat catalana. El repte s'emmarca en el concurs "Google M. Prize", que fomenta la tecnologia espacial de baix cost.
Aquest projecte de Joshua Trsitancho i el seu equip preveu utilitzar un globus meteorològic, inflat amb heli, que augmentarà lentament una llançadora fins a 35 km d'altitud. Des d'allà s'enlairarà un coet integrat per dues etapes. La primera etapa ascendirà fins a 270 km i assolirà una velocitat de 2.7 km/s. La segona etapa injectarà el satèl·lit en òrbita a una velocitat de 7.7 km/s, és a dir, prop de 30.000 km/h, 22 vegades la velocitat del so.
L'artefacte que llançaran es compon de: la segona etapa del coet amb tota l'electrònica de control d'ignició, el globus, dos sistemes de localització: la xarxa de satèl·lits iridium i la xarxa de repetidors de ràdio APRS, i la llançadora o rampa de llançament. També s'hi afegeixen tres petites càmeres de vídeo per gravar el viatge des de diferents perspectives.
Reemissió de "L'olfacte, el sentit oblidat"
I, a continuació, "Quèquicom" reemet el programa dedicat a l'olfacte. Per un refredat es pot perdre el sentit de l'olfacte, però, al contrari del que es pensa, el gust sol quedar intacte. A la UB es treballa per millorar els nassos electrònics que poden ajudar les persones que tenen anòsmia a detectar fuites de gas quan són a casa.
L'Eva fa 5 anys que no sent cap olor. El programa la porta a l'Hospital Clínic per fer-li unes proves i s'adona que és molt difícil que torni a recuperar l'olfacte. Ara ha de "viure" de la memòria olfactiva. Qui té molta memòria olfactiva són els perfumistes. La reportera Samantha Vall se'n va a Puig perquè li facin un perfum a mida. En "L'olfacte: el sentit oblidat" s'intenta despertar aquest sentit anant a sopar a les fosques. D'aquesta manera, l'olfacte i el gust cobren més importància. L'olfacte és l'únic sentit que va directament al cervell i això fa que estigui íntimament relacionat amb els sentiments.

