De copiar a innovar: el secret de l'èxit de l'empresa Simon a "El factor clau"

Xavier Sala-i-Martín i Beth Camprubí investigun com funciona aquesta empresa líder en material elèctric a partir d'entrevistes a la família Simon, els actuals gestors i alguns dels seus treballadors
2 min

El cas de Simon és l'exemple del petit empresari català que de les penes en fa virtuts. Arran de la crisi de subministrament elèctric de la Primera Guerra Mundial, un lampista autònom comença a fabricar-se els seus portabombetes. Aquest gest és l'inici de l'imperi Simon, que s'ha convertit en una empresa d'endolls i interruptors d'abast mundial.

En aquest capítol de "El factor clau", ens preguntarem si copiar els models d'altres empreses és bo i és lícit. Per trobar-hi respostes, els presentadors Xavier Sala-i-Martín i Beth Camprubí parlaran amb l'actual conseller delegat, Esteban Bretcha, i l'expresident del consell d'administració, Lluís Simon. També podrem escoltar el testimoni de diferents treballadors que ens parlaran dels valors d'aquest grup.


Copiar, robar o innovar?

L'empresa Simon va néixer el 1916 i el seu equip no va crear el primer disseny propi fins a l'any 1991. Per tant, durant 75 anys s'ha dedicat a copiar models d'altres empreses alemanyes i italianes. Lluís Simon ens explicarà com es fixaven en altres productes per adaptar-los aquí i com la competència també els va copiar a ells.

A més, coneixerem el cas d'altres negocis com Fractus, pionera a crear antenes integrades dins els mòbils, que va demandar a deu empreses de fabricació de telèfons per infracció de patents.

Beth Camprubí parla amb un dels treballadors de Simon
Beth Camprubí parla amb un dels treballadors de Simon

Desgranem les claus de l'èxit

"El factor clau" és un programa en què un economista de prestigi com Xavier Sala i Martín i una empresària consolidada com Beth Camprubí han decidit unir forces per investigar les fórmules de l'èxit de les grans empreses catalanes.

En cada capítol investiguen a fons en una empresa. Lideratges, equips, estratègies, oportunitats, innovació, internacionalització... Entren en tots els possibles factors clau en una investigació que converteixen en un joc en què l'espectador descobreix amb els presentadors com funciona l'empresa com si fos una sèrie policíaca.

"El factor clau" és una producció de TV3 i Mediapro, amb la col·laboració del Departament d'Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya i la Cambra de comerç.

Avui és notícia