L9. Un metro únic al món

Trens sense conductor i túnels de dos pisos, en l'obra d'enginyeria més complexa de la història de Catalunya. El sistema de construcció de la línia 9
1 min
Trens sense conductor i túnels de dos pisos, en l'obra d'enginyeria més complexa de la història de Catalunya.
El sistema de construcció de la línia 9 del metro de Barcelona és únic al món: consisteix en un únic túnel dividit en dos pisos per on circulen els trens en un i altre sentit. Aquesta és l'obra d'enginyeria més complexa de la història de Catalunya. Una altra singularitat és l''automatisme dels combois, que funcionaran sense conductor, teledirigits des d'un centre de control.













"Quèquicom" viatja al subsòl de Barcelona a bord d'una de les màquines més sofisticades que hi ha al planeta: una tuneladora. Les seves dimensions i potència són tan enormes que fins i tot té menjador i lavabo. El director d'infraestructures subterrànies de la Generalitat, Jordi Jubany, explica al reporter Miquel Piris com s'està realitzant aquesta obra i les característiques que la fan única al món.
La novetat rau, a més, en la construcció de pous que s'endinsen a la terra arribant a profunditats de fins a 60 metres. Allà, el túnel es divideix en dos pisos per col·locar-hi les dues vies del tren, una damunt de l'altra. Aquesta nova construcció està integrada en el mateix túnel i permet construir de manera més ràpida i segura.
Miquel Piris també fa un curset accelerat de maquinista de metro. Una feina que, per altra banda, desapareix a la línia 9. Els trens seran teledirigits i se'ls enviarà informació automàtica des d'un centre de control. Es tracta d'una experiència aplicada ja en altres països, però que ara també s'implanta a la línia 9, el tram de metro més llarg d'Europa.

Conceptes didàctics / paraules clau:
- Tuneladora.
- Cargol d'Arquímedes.
- Enginyeria.
- Sistemes hidràulics
- La pressió en obres subterrànies.
- Conduir a través de ràdio control.

Avui és notícia