Autobusos de Barcelona incorporen IA per enxampar vehicles que ocupen el carril bus
L'Ajuntament de Barcelona fa proves amb un sistema d'intel·ligència artificial que captura els vehicles que ocupen el carril bus de forma irregular
Només cal circular per Barcelona per comprovar que molts conductors envaeixen el carril bus per esquivar el trànsit i per fer avançaments.
Per posar fi a aquestes infraccions, l'Ajuntament de Barcelona, en col·laboració amb TMB i la Fira de Barcelona, s'ha associat amb Hayden IA per provar un nou sistema d'intel·ligència artificial.
El sistema utilitza càmeres instal·lades a la part davantera dels autobusos. De moment, en tenen quatre vehicles de les línies H12 i D20.
Agustí López, director de l'àrea de projectes de bus de TMB, explica que "quan detecten alguna d'aquestes ocupacions del carril bus, el sistema capta tota la informació de context".

Ara bé, mentre dura la prova pilot totes les matrícules apareixen borroses per protegir les dades dels conductors.
López assegura que, en cas que s'acabés implementant el sistema, només llegiria les dels infractors. A més, afegeix, sempre hi hauria una supervisió final humana per comprovar si realment s'ha comès una infracció.
Les càmeres poden distingir els taxis i altres vehicles que tenen permès circular pel carril bus. També detecten si un vehicle l'ocupa perquè ha de fer un gir a la dreta.

L'objectiu: millorar el servei i la seguretat
La tinenta d'alcalde d'Urbanisme, Mobilitat i Habitatge de l'Ajuntament de Barcelona, Laia Bonet, assegura que l'objectiu de la prova pilot, que va començar al febrer i s'allargarà fins a l'agost, és millorar el servei de bus i la seguretat. En aquest sentit, té clar que "cal modificar els hàbits dels que no ho fan possible".
Des del consistori insisteixen que els vehicles que envaeixen el carril bus afecten la seva velocitat comercial i la seguretat viària.
A més, aquells que s'aturen davant de les parades fan que l'accés i la sortida puguin ser un perill i fins i tot una missió impossible per a persones amb mobilitat reduïda, ja que s'impedeix el desplegament de les rampes per a les cadires de rodes.
2.500 ocupacions de carril bus en un mes
De moment el projecte està en fase de prova i no s'està multant els conductors que ocupen el carril bus, però si els resultats són satisfactoris es podria utilitzar aquest sistema per sancionar aquestes infraccions.
Actualment és un cotxe de TMB l'encarregat de caçar els vehicles que envaeixen els carrils reservats per als autobusos que, de mitjana, posa unes 1.500 multes al mes.
La tecnologia que fa servir, a través d'un sistema fotogràfic que ha d'activar una persona, és molt més rudimentari.
El nou sistema d'IA, només aquest maig, ha detectat 2.500 ocupacions de carril bus. En cas que ja estigués implementat, s'hauria de comprovar que totes són correctes i potser no totes es traduirien en multes.
Un sistema d'èxit als Estats Units
Hayden IA, l'empresa que està desenvolupant aquesta prova pilot a Barcelona, és líder al mercat dels Estats Units i ja ha instal·lat càmeres a les xarxes d'autobusos de les ciutats de Nova York, Los Angeles, Washington DC i Califòrnia, entre d'altres.
A Nova York, per exemple, el sistema ha fet augmentar un 5% la velocitat dels busos i les col·lisions s'han reduït un 20% de mitjana a les rutes que utilitzen aquesta tecnologia. El pilot de Barcelona és el més ambiciós que s'ha fet a Europa fins ara.