
Confusió pel premi ex aequo a millor pel·lícula als Goya: "Què és aquesta bogeria?"
"El 47" i "La infiltrada" guanyen el guardó més desitjat en un empat històric de l'Acadèmia de Cine espanyola
La sorpresa més gran dels Premis Goya 2025 ha arribat als últims minuts de la cerimònia, quan faltava poc per a les dues de la matinada: el guardó a la millor pel·lícula ha estat ex aequo, cosa que ha generat caos i confusió al pati de butaques.
Tant "El 47" com "La infiltrada" han resultat guanyadores en la categoria més desitjada, però, en un primer moment, ha semblat que hi havia un error en la lectura del film vencedor.
Tot plegat ha recordat l'escàndol dels Premis Oscar de fa vuit anys, quan es va entregar l'estàtua a "La la land" i, en realitat, era per a la cinta "Moonlight".
La confusió d'aquest dissabte, però, no ha estat un error, sinó una situació pràcticament inèdita en la història dels premis de l'Acadèmia espanyola.
"La infiltrada", guanyadora en diferit
L'actriu Belén Rueda, encarregada d'anunciar la millor pel·lícula, ha cridat que la guanyadora era la producció catalana "El 47", un dels grans fenòmens de la temporada.
El director, Marcel Barrena, s'ha aixecat de la butaca per celebrar-ho amb tot l'equip del film.
No ha estat fins 22 segons més tard, quan Barrena ja trepitjava l'escenari, que Rueda ha declarat una segona guanyadora: "La infiltrada", un èxit de taquilla dirigit per Arantxa Echevarría amb Carolina Yuste de protagonista.
Amb el segon crit, l'alegria --i la incredulitat-- s'ha multiplicat a l'auditori de Granada. I a l'escenari, per tant, hi han pujat el doble de persones.

"Què és aquesta bogeria?", s'ha preguntat Marcel Barrena entre somriures, mentre s'abraçava amb els membres de l'altra gran vencedora de la nit.
"Ha estat una mica estrany, però moltíssimes gràcies", ha afegit el director d'"El 47", que ha dedicat el guardó al veïnat de Torre Baró, que seguia la cerimònia en directe des d'un centre del barri.
Aquí pots veure la seqüència completa dels fets:
Què significa ex aequo?
"Ex aequo" és un llatinisme que significa "en igualtat de mèrits" i que es fa servir, en concursos, competicions o proves, per indicar que dos o més concursants han acabat empatats.
En el cas dels Goya, per tant, significa que les dues cintes han aconseguit els mateixos vots de part dels 2.424 acadèmics amb dret a vot a l'Acadèmia de Cinema espanyola.
Consultada per TV3, l'Acadèmia precisa que no sap el nombre concret de vots emesos, ja que és una informació que només té la notària, i que no es fa pública.
Per què hi ha hagut aquesta confusió?
En comptes de llegir les dues guanyadores a la vegada i explicar que hi havia un empat, l'anunci de la millor pel·lícula ha estat una mica més caòtic.
De fet, la falta de previsió ha provocat que la directora de "La infiltrada" hagués d'oferir el discurs sense una estàtua a la mà: només n'hi havia una i la tenia l'equip d'"El 47".

Segons han ensenyat a les xarxes l'actor Tamar Novas --que es trobava dalt l'escenari-- i el periodista Carlos del Amor, dins del sobre hi havia un paper on es podien llegir, en majúscules però en lletra petita, les paraules "ex aequo".
Belén Rueda, però, no s'hi ha fixat i ha llegit la primera targeta, que corresponia a "El 47".
Mentre Barrena, productors i intèrprets es dirigien al micròfon, Rueda s'hauria adonat que hi havia una segona targeta amb el nom de "La infiltrada":
Només hi ha un precedent
En tota la història dels Goya, cap de les grans categories havia acabat en empat, per la qual cosa la sorpresa ha estat més gran.
L'únic precedent es remunta a l'any 1991, en la cinquena edició dels premis, quan dos curtmetratges van guanyar la mateixa estàtua:
Trenta-quatre anys després, els membres de dues produccions diferents han tornat a celebrar conjuntament una victòria.
- ARXIVAT A:
- CinemaPremis Goya