El TJUE va dictaminar que cobrar per l'equipatge de mà és il·legal (EPTV/Ricardo Rubio)

Denúncia a Brussel·les contra set aerolínies per cobrar per l'equipatge de mà

L'ha presentada l'Associació Europea de Consumidors i entre les companyies aèries denunciades hi ha Vueling i Ryanair

RedaccióActualitzat

Organitzacions de consumidors de tot Europa han presentat a Brussel·les una denúncia contra set aerolínies per pràctiques abusives a l'hora de cobrar per l'equipatge de mà. 

La denúncia va dirigida contra Vueling, Ryanair, Easyjet, Norwegian, Volotea, Transavia i Wizzair.

Entre les organitzacions que han presentat la queixa hi ha l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), que, en una nota de premsa, ha assenyalat que espera que aquesta denúncia "serveixi per sancionar d'una vegada" aquesta pràctica a tots els països de la Unió Europea.


Il·legal des del 2014 

En la mateixa línia, l'OCU recorda que ha engegat una campanya per facilitar als seus usuaris la presentació de reclamacions en cas que els hagin cobrat algun import per portar equipatge de mà als avions. 

Les associacions de consumidors recorden que el Tribunal de Justícia de la Unió Europea va dictaminar el 2014 que és il·legal cobrar pel transport d'equipatge de mà "sempre que compleixi uns requisits raonables de pes i dimensions i respecti les normes de seguretat".

També reclamen que, ara que es revisa el reglament sobre drets dels passatgers aeris, s'aclareixi quins serveis s'han d'incloure en el preu bàsic del bitllet. 
 

Com reclamar els teus diners?

Des de FACUA, l'altra gran organització de consumidors, el seu portaveu, Rubén Sánchez, exposa que l'única manera possible que les aerolínies comencin a cobrar l'equipatge de mà seria una regulació legal de les mides de les maletes que poden entrar en cabina. "Però això no està regulat i les companyies no ho poden decidir de manera unilateral", apunta.

Els consumidors es troben amb la situació que les aerolínies els fan pagar per la maleta des del moment de fer la reserva. Sánchez explica que l'única opció que té l'usuari en aquell moment és abonar els diners, si no vol que li impedeixin pujar a l'avió o que li facin pagar encara més a la terminal. "La millor opció és pagar i fer la reclamació sempre a posteriori". Un procediment que detalla a continuació:

"El primer pas és reclamar a la companyia. Si en el transcurs d'un mes no hi ha resposta, o és negativa, es pot elevar la reclamació a cada delegació territorial de Consum o als tribunals per la via civil, no cal advocat ni procurador. En tots dos casos, el client les té totes per guanyar. Tenim sis sentències judicials dels últims mesos que obliguen la companyia a tornar l'import íntegre cobrat més els interessos legals corresponents."

Cal recordar que el transport de l'equipatge de mà és gratuït per llei, i que només se'n podrà denegar l'embarcament per raons de seguretat, vinculades al pes o la mida. Així ho indica l'article 97 de la Llei de Navegació Aèria.

Així, el límit de pes o mida l'acaba fixant cada companyia. El problema amb el qual es troben els passatgers és que algunes línies aèries fixen uns límits clarament insuficients pel que es pot considerar equipatge de mà.


El precedent espanyol

El novembre passat, el govern espanyol ja va multar cinc companyies aèries amb 179 milions per cobrar suplements per l'equipatge de mà. 

En aquell cas, però, la sanció s'ampliava a altres pràctiques abusives, com ara cobrar recàrrecs per seients destinats a menors acompanyats o per imprimir la targeta d'embarcament. 

El ministre de Consum, Pablo Bustinduy, ha acompanyat aquest dimecres a Brussel·les els responsables de les associacions de consumidors que han presentat la denúncia:

"És inacceptable que els poders públics abandonin la defensa dels drets dels consumidors per alinear-se amb els interessos de les aerolínies. Cal refrendar i consolidar el que avui protegeix la normativa europea, que és que cobrar per l'equipatge de mà és il·legal."

Les aerolínies sancionades el novembre passat pel govern espanyol van presentar al·legacions davant la Comissió Europea, que encara no ha resolt res al respecte.
 

Les aerolínies es defensen

L'Associació de Línies Aèries (ALA) insisteix que cobrar per l'equipatge de mà és "totalment legal", tot i que admet que la jurisprudència és "contradictòria", amb sentències favorables a les reclamacions dels viatgers i d'altres avalant la mesura. 

"Hi ha més de 40 sentències dictaminades a Espanya que emparen aquesta pràctica."

Segons l'ALA, si es prohibís el cobrament de l'equipatge de mà, el preu repercutiria en els bitllets d'aquells que no en porten, una xifra que quantifica en uns 50 milions de passatgers.

A més, assegura que des que s'ha implantat aquesta política els retards s'han reduït un 90%, ja que s'evita haver de baixar equipatge a la bodega.

ARXIVAT A:
Economia de butxacaConsum
Anar al contingut