
Denuncien preus abusius d'Uber i Cabify durant l'apagada i el Ministeri de Consum ho investiga
El ministre Pablo Bustinduy ha recordat que l'augment de preus està prohibit per llei si hi ha una situació d'emergència
El Ministeri de Drets Socials i Consum ha obert un expedient informatiu per investigar les "potencials pujades" de preu de les VTC durant l'apagada elèctrica d'aquest dilluns.
El departament ha explicat que ha engegat aquest procés arran de les denúncies d'augments abusius de les tarifes per part d'alguns usuaris en territoris que havien decretat la situació d'emergència per la caiguda de la xarxa elèctrica, com és el cas de Catalunya.
Aquest servei de vehicles de transport amb conductor, d'empreses com ara Uber o Cabify, va ser una de les alternatives de mobilitat per la supressió dels serveis de tren i metro.
Els preus dinàmics, prohibits en emergències
El departament que encapçala el ministre Pablo Bustinduy insisteix que aquesta pràctica està prohibida per l'actual normativa.
La llei prohibeix que les empreses que fan servir sistemes de preus dinàmics personalitzats, com és el cas de les VTC, puguin apujar les tarifes per un augment de la demanda en un context de "risc, urgència o necessitat".
En les comunitats autònomes que es van decretar situacions d'emergència després de l'apagada, la "potencial pujada" de preus a causa d'un augment de la demanda estaria fora de la llei.
L'actual normativa, que es va introduir a finals del 2024, després de la dana del País Valencià, contempla sancions de fins a 100.000 euros o fins a sis vegades el benefici il·lícit obtingut per les empreses que s'hagin aprofitat d'aquesta situació.
Cabify nega incompliments i es posa "a disposició de les autoritats"
L'empresa de VTC Cabify, per la seva banda, assegura que va actuar "amb responsabilitat" i "estricte compliment de la normativa" durant l'apagada.
En un comunicat, assegura que des del "moment en què van ser conscients de la gravetat" de la situació, van decidir suspendre els "preus d'alta demanda". Una mesura que, insisteixen, van allargar durant l'endemà.
A banda de no aplicar aquest suplement, Cabify assegura que va donar l'ordre d'establir una "tarifa bàsica estàndard mínima per a tots els viatges".
L'empresa es posa "a disposició de les administracions" per demostrar que va actuar com cal.