
El carril bus de la B-23 estarà llest al juliol: 7 quilòmetres per afavorir l'accés a Barcelona
El nou carril bus permetrà reduir fins a 15 minuts el temps de viatge i beneficiarà 4 milions de passatgers l'any
Les obres per habilitar un carril bus a la B-23 en sentit Barcelona finalitzaran aquest juliol, segons ha anunciat el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Manel Nadal i Farreras, durant una visita a la infraestructura. Aquest carril, que recorrerà 7 quilòmetres entre Sant Feliu de Llobregat i l'avinguda Diagonal de Barcelona, ha suposat una inversió de més de 20 milions d'euros.
La B-23 és un dels principals accessos a la ciutat per carretera i registra un trànsit diari d'aproximadament 100.000 vehicles. Més de sis-centes expedicions de bus passen cada dia per aquest tram, amb un volum anual d'usuaris que supera els 4 milions. Amb el nou carril, exclusiu per a busos, es calcula que es podrà reduir fins a 15 minuts el temps de trajecte per als usuaris procedents del Baix Llobregat, el Bages, el Vallès i l'Anoia.
L'obra, que va començar el març del 2023, consisteix en la creació d'un carril de 3,5 metres d'amplada --aprofitant part de la mitjana de la via-- al qual els autobusos podran accedir en qualsevol punt del recorregut.
La iniciativa també permetrà reforçar la connexió amb altres mitjans de transport --com el tramvia, el metro o les xarxes de bus urbanes-- i pretén contribuir a la reducció de les emissions contaminants. Segons el govern, es preveu un estalvi de 34 tones anuals de CO₂.
L'actuació forma part d'un acord entre la Generalitat i l'Estat, titular de la B-23, i es finança amb fons Next Generation de la Unió Europea a través del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible. El traspàs formal de la via a la Generalitat està previst per a aquesta tardor.
Acompanyat d'alcaldes i representants municipals dels municipis implicats i de Pilar Díaz Romero, delegada del govern espanyol a Barcelona, Nadal ha destacat aquest dimarts que el nou carril millorarà de manera significativa la velocitat dels autobusos interurbans. La mesura s'emmarca dins l'estratègia del govern per fomentar el transport públic i reduir l'ús del vehicle privat a l'àrea metropolitana.
Una via saturada
L'any 2001, diversos ajuntaments del Baix Llobregat i l'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) van signar el manifest d'Esparreguera, un document que demanava la creació d'un carril bus-VAO pioner a l'autopista A-2 (avui B-23) entre Molins de Rei i la Diagonal de Barcelona. L'any 2021, el govern va anunciar que s'iniciava el projecte que responia a aquesta reivindicació històrica.
Però el tret de sortida definitiu no va arribar fins fa dos anys, amb l'inici de les obres d'aquest carril, més de dues dècades després d'aquella reivindicació. Any rere any, el projecte ha anat quedant al calaix del ministeri fins que el 2022 es va segellar l'acord.
- ARXIVAT A:
- Infraestructures