
El Moll Barcelona Nord recupera per als ciutadans un espai similar al d'una illa de l'Eixample
José Alberto Carbonell, president del Port de Barcelona, garanteix que el 2027 ja no arribaran creuers a la terminal sud
El Moll Barcelona Nord s'ha obert aquest divendres a la ciutadania, recuperant un espai equivalent a una illa de l'Eixample. En total, 13.565 metres quadrats perquè els ciutadans puguin passejar a prop del mar i per acollir esdeveniments per a la ciutat.
De moment, s'hi ha fet una urbanització "provisional" a l'espera de fer-ne una definitiva, que el Port i l'Ajuntament de Barcelona han d'acabar de concretar. Tot i aquesta provisionalitat, el Port ha volgut obrir ja l'espai als ciutadans, coincidint amb les portes obertes que farà aquest dissabte.
El president del Port, José Alberto Carbonell, ha confirmat que l'objectiu és anar recuperant espais aprofitant també que el moll sud deixarà de rebre creuers l'últim trimestre del 2026 i el 2027 ja no en rebrà cap.
Carbonell espera que en aquest nou espai "hi passin coses" i ha posat com a exemple que podria acollir esdeveniments que es fan a la ciutat i al Port, com la Setmana del Llibre en Català o Nadal al Port.
Jornada de portes obertes
L'obertura al públic de la zona nord i est s'ha oficialitzat aquest divendres com a pas previ a la celebració de les segones Jornades de Portes Obertes del Port de Barcelona que tindran lloc aquest cap de setmana.
Aquest tret de sortida del nou espai acollirà activitats diverses per a totes les edats, com food trucks, tallers infantils i actuacions musicals.
La part oberta del moll de Barcelona comprèn l'espai que va des de l'antiga terminal de Baleària fins al morro, també obert, a l'extrem est. Un total de 600 metres de línia de moll que amplien els espais del Port Vell, de lliure accés per als ciutadans, i donen accés al mar al complex del World Trade Center.

Tancament de la terminal de creuers i trasllat de l'activitat dels ferris
L'obertura del moll de Barcelona arriba després que es tanqués la terminal de creuers ubicada a la zona nord i es traslladés l'activitat de creuers i ferris al moll Adossat, la tardor del 2023.
Abans s'havia traslladat l'activitat de ferris de Baleària, fet que va permetre obrir a la ciutadania el moll de Drassanes l'estiu de l'any passat, just abans de la celebració de la Copa Amèrica de vela.
Durant la competició, la zona nord del moll de Barcelona va acollir la base de l'equip amfitrió, l'Emirates Team New Zealand, així com diverses instal·lacions de l'organització.
Rehabilitació de la zona urbana
L'espai recuperat s'ha rehabilitat per obrir-lo a la ciutadania anivellant el paviment, instal·lant-hi mobiliari urbà i millorant la il·luminació amb una inversió de més de 100.000 euros.
Es tracta d'una reforma inicial, que culminarà l'any 2026 amb una renovació integral de la pavimentació per integrar urbanísticament la zona de l'entorn del Port Vell i fer-la més accessible i atractiva per al públic.
Aquest, doncs, és un pas més en el procés de transformació i obertura del Port Vell a la ciutadania que s'està fent des del Port de Barcelona i que, en els últims anys, ha suposat l'obertura del passeig de l'antic trencaonades, el moll de Pescadors amb la nova llotja i el moll de Drassanes, o, el febrer d'aquest any, l'obertura al públic de la Torre del Rellotge i la subhasta del peix.
Continuïtat urbanística i recuperació d'espais
Tal com ha apuntat el president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell:
"Les actuacions que hem realitzat al moll de Drassanes i al moll de Barcelona, que ara obre al públic el seu vora moll, donen continuïtat urbanística a la Rambla, una de les principals artèries de Barcelona, fent que s'endinsi al Port de Barcelona i arribi fins al World Trade Center, un dels seus nodes arquitectònics i empresarials."
Per la seva part, l'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha agraït la sensibilitat del Port en la recuperació del moll per a la ciutadania. "Barcelona és una ciutat de mar, el mar explica el nostre ADN, el nostre caràcter i la nostra economia. La nostra manera d'estar al món és indestriable del fet de ser una ciutat marítima."
Valorant el conjunt d'actuacions que s'estan portant a terme al port en els últims anys, Collboni ha explicat:
"Estem treballant per recuperar i reconnectar Barcelona amb el port des de tots els punts de vista i amb l'ambició que qui ho faci siguin els barcelonins i les barcelonines. Aquests són espais conquerits per les administracions i pel Port perquè la gent torni a connectar amb el centre de la ciutat i amb el seu litoral."
"L'obertura de més i millors espais per a la ciutadania ha estat el fil conductor de la transformació del Port Vell executada aquests darrers anys i l'espai que avui inaugurem culmina aquest procés", ha assegurat el director del Port Vell, David Pino, i ha afegit:
"Amb aquest nou espai seguim avançant per fer-lo un espai més obert perquè els veïns i veïnes de Barcelona puguin gaudir-ne."

Evolució des del 1870
El moll de Barcelona es va construir la dècada del 1870, amb la primera gran ampliació del port de Barcelona cap al sud. El gran creixement del comerç internacional de l'època ràpidament en va fer necessària l'ampliació, i va adoptar la seva forma actual a principis del segle XX.
La part central va acollir magatzems i a l'extrem s'hi va ubicar l'estació marítima on atracaven els grans vaixells de passatgers que connectaven amb Itàlia i, especialment, amb l'Amèrica Llatina.
El 1930 s'hi va ubicar la torre Jaume I del telefèric que connecta Montjuïc amb el Port de Barcelona i durant bona part del segle XX també hi van tenir la seu el Reial Club Nàutic i el Reial Club Marítim de Barcelona, abans de traslladar-se al moll d'Espanya.
La darrera dècada del segle XX l'activitat portuària es va anar desplaçant als nous molls del sud del port i el moll de Barcelona es va transformar completament per acollir el World Trade Center, inaugurat l'any 1999, quan va assolir la configuració actual.