El nombre d'opinions negatives sobre Volkswagen a la xarxa es multiplica per 10
La crisi de Volkswagen també ha esclatat a la xarxa i ho ha fet amb força. Si abans de la crisi del motors trucats la marca alemanya rebia 3 vegades més elogis que crítiques a les xarxes, ara aquesta tendència ha revertit i des que va esclatar la crisi el nombre d'opinions negatives s'ha multiplicat per 10. Aquesta és una de les conclusions que s'extreuen de l'estudi que la consultoria Sibilare ha elaborat per a Catalunya Ràdio a partir de l'anàlisi de la conversa a la xarxa de la crisi de Volkswagen.
Canvi de paraules clau
L'estudi s'ha fet a partir de tots els comentaris que s'han generat a la xarxa a l'estat espanyol en l'últim any. Així, també podem veure que, si fa uns mesos els missatges emesos associaven la marca Volkswagen a conceptes com llibertat, qualitat, família o lideratge, ara es lliguen als termes: escàndol, engany, il·legal o estafa.
El percentatge de comentaris negatius del total que s'emetien al voltant de la marca alemanya ha arribat a representar el 58%.
Els missatges de la companyia, una gota d'aigua enmig del mar
La conversa sobre la crisi de Volkswagen ha multiplicat per 15 el nombre de comentaris que s'emeten a l'estat espanyol al voltant d'aquest tema, ja que han passat d'una mitjana de 561 a 8.245 missatges per dia.
Què ha fet la companyia davant d'aquesta allau d'interaccions a la xarxa? Mantenir-se com estava. A través dels seus canals oficials, Volkswagen emetia uns 10-12 missatges per dia, i això és el que segueixen fent. Fins i tot durant els primers dies de l'esclat de la crisi els seus missatges eren, principalment, missatges publicitaris que no feien cap referència a l'escàndol.
Davant la magnitud de la crisi, ara, els missatges són informatius, però no han augmentat. Això vol dir que el 96% de la conversa que es genera sobre Volkswagen no passa pels canals oficials de la companyia. I això converteix els pocs missatges que ells emeten en una gota d'aigua perduda en la immensitat del mar.
Volkswagen i Audi, les més afectades
L'estudi també ha analitzat l'impacte de la crisi en les 4 grans marques de la companyia a partir dels comentaris que s'han generat durant aquesta darrera setmana a 120 països, aquells on es parla català, castellà, anglès, alemany i francès.
La més esmentada -i amb diferència- és Volkswagen, que centralitza més de la meitat dels impactes, un 54%. Seguida d'Audi, que rep el 22% dels impactes; Seat, amb un 13% i Skoda amb un 11%.
L'impacte mediàtic es concentra a Europa
Malgrat que la crisi dels motors trucats ha tingut un impacte mundial, el nombre de missatges emesos ens permet veure que aquesta repercussió a la xarxa s'ha concentrat als països europeus, amb Alemanya -seu de l'empresa- al capdavant, seguit de l'estat espanyol. Els Estats Units -origen del conflicte- ocupen el tercer lloc.
