El nou túnel de Vielha obre amb dos anys de retard i sense acte inaugural
A les quatre de la tarda s'ha donat l'ordre d'obertura i no ha estat fins minuts després que els vehicles han començat a circular per aquest túnel de poc més de cinc quilòmetres de longitud que, després de mesos d'incògnita sobre la data exacta de la seva obertura, ha entrat en funcionament una vegada iniciada la temporada de neu.
La nova infraestructura disposa de tres carrils, tot i que la intenció inicial del Ministeri de Foment, encapçalat per Magdalena Álvarez, era de fer-ne només dos, ja que al·legava motius de seguretat derivats de la normativa europea. Així, té dos carrils en sentit Lleida i un en sentit Vielha.
El nou túnel, que rep el nom de Joan Carles I, té poc més de 5 quilòmetres de longitud i ha costat 200,78 milions d'euros. Disposa de galeries de connexió amb l'antic, a més d'altres equipaments per garantir-ne la seguretat. El nou túnel és, de fet, paral·lel al vell, que servirà per al transport de mercaderies perilloses i com a galeria d'evacuació.
Per complir amb les màximes garanties de seguretat, el túnel també està dotat, entre d'altres equipaments, de vint-i-cinc nínxols de seguretat, pals d'ajuda, un sistema tancat de televisió i de megafonia i un sistema de diluvi per a extinció d'incendis. També compta amb estructures de ventilació a les dues boques i un edifici d'explotació i manteniment situat a uns cinc-cents metres de l'entrada nord.
L'obra ha estat executada per la unió temporal d'empreses (UTE) formada per OHL, Concisa i Comsa. Representants d'aquestes companyies, juntament amb el Ministeri de Foment a Catalunya i polítics de la Vall han seguit l'obertura del túnel.
La posada en servei d'aquesta infraestructura arriba amb dos anys d'endarreriment respecte dels plantejaments inicials. Va ser el març del 2002 quan s'hi va col·locar la primera pedra, amb la previsió que estigués enllestit tres anys després. El principal contratemps que van tenir les obres va ser el febrer d'aquest any, quan es va enfonsar una part de la boca nord del túnel i la Vall d'Aran, durant uns dies, només va quedar comunicada pel port de la Bonaigua.