El Port de Barcelona reduirà de 7 a 5 les terminals de creuers fins al 2030
El Port de Barcelona reduirà terminals de creuers i passarà de les set actuals a cinc l'any 2030. Així ho recull el protocol que l'Ajuntament de Barcelona i el Port han signat aquest dijous després d'una negociació.
Les cinc terminals quedaran concentrades al moll Adossat, el que queda més allunyat de la ciutat. Les terminals més antigues (A, B i C) s'enderrocaran i se'n construirà una de nova.
Amb la nova configuració, la capacitat màxima del Port dedicada als creuers disminuirà un 16%, i passarà de 37.000 a 31.000 passatgers al dia.
Els canvis suposen una inversió publicoprivada de 185 milions d'euros. El protocol també preveu ampliar el pont Porta d'Europa i un nou corredor pel litoral de Montjuïc per a transport públic, bicicletes i vianants.
Posar límit al creixement
El protocol posa límit als creuers a diferència del que Port i Ajuntament van acordar el 2018, en què s'allunyaven les terminals de la ciutat però no se'n limitava l'activitat.
L'alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha destacat que "per primera vegada a la història es posen límits a l'entrada de creuers" a la ciutat seguint l'exemple de ciutats com Amsterdam o Venècia.
Segons Collboni, des del 2018 fins al 2024, el nombre de creueristes s'ha incrementat un 20% a Barcelona.
L'alcalde ha avisat que les mesures preses tindran un impacte a mitjà termini i no de forma immediata.
Una única terminal pública més petita
De les 5 terminals que tindrà el moll Adossat, només una serà pública. La instal·lació serà de nova creació just al mateix espai on ara hi ha la terminal C, que s'enderrocarà (igual que la A i la B).
La terminal pública prioritzarà els creuers de port base (els que comencen i acaben la ruta a Barcelona) i els vaixells petits i tindrà una capacitat màxima de 7.000 passatgers.
Les altres quatre terminals privades (D, E, G i H) seguiran al mateix lloc que ara. De fet, la terminal G està en construcció i està previst inaugurar-la el 2027.
El president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, ha explicat que s'aprofitarà per modernitzar el moll Adossat i instal·lar sistemes OPS per connectar els vaixells a la xarxa elèctrica.
Calendari de les actuacions
La reducció del nombre de terminals i les altres obres previstes tenen aquest calendari previst:
2026
- Tancament de la terminal del moll de Barcelona Sud a finals d'any.
- Enderroc de l'actual terminal C (moll Adossat) a finals d'any.
| 2027 |
- Inici de la construcció de la nova terminal pública al moll Adossat.
- Inauguració de la terminal G (moll Adossat).
- Inici de les obres de desdoblament del pont Porta d'Europa.
2028
- Entrada en funcionament de la nova terminal C.
- Enderroc de les terminals A i B al segon semestre.
- Inici de la rehabilitació del moll Adossat i instal·lació del sistema OPS.
2029
- Entrada en servei del corredor urbà per connectar la plaça de les Drassanes amb la Marina del Prat Vermell i la Zona Franca.
| 2030 |
- Terminal C plenament operativa amb una capacitat màxima de 7.000 passatgers.