La sequera ofega la producció de matxa al Japó mentre la demanda global en dispara el preu
Els amants del matxa poden començar a preparar la cartera: la producció de te verd polvoritzat al Japó està sota mínims per culpa de les onades de calor i no dona l'abast davant l'explosió de la demanda global. Els preus, mentrestant, s'enfilen a màxims històrics.
La regió de Kyoto, que concentra prop del 25% de la producció nipona de "tencha" la fulla de te verda que es mol per fer matxa, va patir temperatures rècord l'estiu passat, el més calorós registrat al país. El resultat ha estat una collita escassa a la primavera d'aquest any, especialment als camps d'Uji, un dels epicentres del cultiu tradicional.
Masahiro Yoshida, un agricultor de sisena generació, ha vist reduïda la seva producció en un 25%, i ha passat de les dues tones habituals a només 1,5. Segons explica des de la seva botiga a Reuters:
L'estiu passat va fer tanta calor que els arbustos se'n van ressentir i no vam poder collir tantes fulles.
Mentrestant, la demanda no para de créixer, impulsada per les generacions més joves i la popularitat del matxa com a alternativa saludable i amb alt contingut en antioxidants i cafeïna. A cafeteries de tot el món, el matxa s'ha convertit en ingredient estrella de "lattes", "smoothies" i postres. Fins i tot grans cadenes han inclòs en la seva carta aquest producte que, fa anys, era de nínxol.
L'auge ha estat tan brusc que alguns distribuïdors, com l'empresa Tealife de Singapur, s'han vist obligats a limitar les compres. El seu fundador, Yuki Ishii, admet:
La demanda dels nostres clients es va multiplicar per deu l'any passat i segueix pujant, però cada cop hi ha menys matxa disponible del Japó. Sempre estic fora d'estoc.
Tot i que el Japó va produir 5.336 tones de "tencha" el 2024 --gairebé el triple que fa una dècada--, els experts del sector avisen que la producció d'aquest any serà inferior.
Segons Marc Falzon, comprador de te per a la firma nord-americana Ooika Co, la collita decebedora del 2025 impedirà resoldre l'escassetat actual:
Molts esperaven que aquest any es pogués alleujar la manca de producte, però no sembla que sigui així. Espero pujades de preus encara més contundents.
De fet, les subhastes ja reflecteixen aquesta pressió: al maig, el quilo de "tencha" va assolir els 8.235 iens (uns 57 euros), un augment del 170% respecte a l'any anterior i superant amb escreix el rècord anterior del 2016.
Una tendència en auge
El te verd japonès, i especialment el matxa, viu una autèntica renaixença a escala global, i ha experimentat un fort increment en popularitat en la darrera dècada impulsat per l'interès creixent per la gastronomia japonesa, però també per les seves propietats saludables.
Segons dades del Ministeri de Finances del Japó, l'any 2023 es van assolir exportacions rècord per valor de 21.900 milions de iens (uns 132,6 milions de dòlars), amb una demanda notable del te polvoritzat, com és el cas del matxa.
Però és que el Ministeri d'Agricultura nipó va anunciar un augment del 25% en el valor de les exportacions de te verd (fins als 36.400 milions de iens) el 2024.
Els Estats Units encapçalen les importacions, absorbint prop del 34% del volum exportat, en la seva major part matxa. A la Unió Europea i Taiwan, en canvi, predomina el te en fulla, tot i que el matxa també hi està guanyant terreny. A Europa, gairebé el 80% del te verd japonès exportat és de producció ecològica, en línia amb les preferències del consumidor europeu.
Aquest interès no para de créixer: segons un estudi d'Euromonitor International, el mercat europeu del matxa va experimentar un augment del 25% entre el 2018 i el 2023. A Espanya, les importacions es van duplicar només entre el 2019 i el 2020, i van arribar fins a les 100 tones.
Aquest boom comercial va de la mà d'una explosió mediàtica. Les xarxes socials han tingut un paper clau en la popularització del matxa entre el públic jove. Influenciadors amb milions de seguidors han contribuït a aquest fenomen. La seva promoció constant del matxa com a part de la seva rutina diària de benestar ha captat l'atenció de milers de consumidors, i ha convertint aquesta beguda tradicional japonesa en un producte de tendència i amb gran atractiu comercial.
En aquest context, el matxa ha deixat de ser un producte de nínxol per convertir-se en una icona global de salut, estil i modernitat.
Amb tot, els agricultors avisen que cal paciència: els nous camps de matxa necessiten almenys cinc anys per començar a produir. Fins llavors, sembla que el matxa seguirà sent un luxe cada cop més car.
