Gianluca Grimalda a bord d'un vaixell de càrrega
Gianluca Grimalda a bord d'un vaixell de càrrega (Gianluca Grimalda)

L'acomiaden per negar-se a volar per raons mediambientals i ara l'han d'indemnitzar

Gianluca Grimalda va perdre la feina a l'Institut d'Economia Mundial de Kiel perquè es va allargar massa el seu viatge de tornada des de Papua Nova Guinea

Sílvia MateuActualitzat

"O agafes un avió o estàs acomiadat". L'investigador i activista climàtic Gianluca Grimalda es va mantenir ferm en la seva negativa a viatjar en avió, malgrat l'ultimàtum que li va plantejar l'Institut d'Economia Mundial de Kiel, a Alemanya, on treballava. Grimalda va ser acomiadat, va portar el cas als tribunals i va al·legar la seva consciència mediambiental per explicar per què no havia arribat a Alemanya quan li exigien.

El cas s'ha resolt amb un acord i una indemnització que no s'ha fet pública. L'únic que ha transcendit és que vol donar-ne una part, 75.000 euros, al medi ambient i la lluita climàtica. 

"És un primer pas en el reconeixement del dret a l'objecció de consciència climàtica, però no l'últim", ha dit Grimalda al 324.cat.


Travessar 12 països per terra

Els fets es remunten a l'octubre del 2023. L'institut sabia i acceptava que Gianluca Grimalda només viatja amb tren, autocar o vaixell, encara que hagi d'invertir un munt de dies, i reserva els vols a casos extrems que no tenen alternativa, amb l'objectiu de reduir les emissions de carboni.

Malgrat això, li va posar un límit quan havia de tornar de Bougainville, a Papua Nova Guinea, on havia investigat la relació entre el canvi climàtic, la globalització i les comunitats locals.

Grimalda durant la seva estada amb indígenes de Bougainville (cedida)

Per anar-hi, va trigar 35 dies i va incloure un últim tram amb avió.


72 dies de viatge de tornada

La feina es va allargar més enllà dels sis mesos previstos. El 9 d'octubre del 2023 li van comunicar l'acomiadament. Va salpar de l'illa de Bougainville el 16 d'octubre i va començar un llarg viatge de tornada on va tenir problemes de visats i dificultats logístiques de tota mena, que va anar explicant detalladament a les xarxes socials. Va fer més de 27.000 km i, segons els seus càlculs, va emetre "535 kg de CO2, 10 vegades menys que amb avió".

"Volia passar el Nadal del 2023 amb la meva família a Itàlia. Jo estimava 50 dies de viatge i al final vaig trigar 72 dies", ha explicat Grimalda al 324.cat. Va arribar a Milà just la nit de Nadal: "Va ser l'últim Nadal amb la meva mare, així que estic molt feliç d'haver-ho aconseguit"

L'Institut d'Economia Mundial de Kiel li havia exigit que tornés a Alemanya el 2 d'octubre del 2023, com a màxim. Gianluca Grimalda no s'hi va presentar perquè va preferir seguir el seu viatge sostenible. "Aquesta decisió em va costar la feina, però encara crec que era el correcte", ha dit.

Sap que poca gent es pot permetre dos mesos de viatge, però "per als que ho puguin fer, per què no?", es pregunta.

El primer viatge lent que va fer va ser l'any 2011 des de Castelló a Pequín, on va assistir a una conferència d'economistes. Va trigar 21 dies. 

"La gent té molta confiança en els científics i crec que jo, com a científic, he d'actuar de manera exemplar", assegura.

 

 

ARXIVAT A:
Medi ambientDrets laborals
Anar al contingut