Les propostes del DocsBarcelona 2025: del passat d'Europa a l'art per entendre el món

El Festival Internacional de Cinema Documental arriba a la 28a edició amb els ulls posats en la història i política mundial i una forta aposta pel talent català

Actualitzat

Un any més (i ja en portem 28) el Festival Internacional de Cinema Documental de Barcelona - Docs Barcelona torna, de nou, a la capital catalana.

Del 8 al 18 de maig, les seus habituals d'aquest certamen (CCCB, els cinemes Renoir i Phenomena i la Filmoteca de Catalunya) s'ompliran de seguidors del gènere documental. Però, en aquesta ocasió, dos espais més (Casa Montjuïc i Espai Texas) s'afegeixen al festival.

I tot plegat amb l'objectiu d'ampliar la difusió dels 48 films que s'han seleccionat, dels quals 11 són estrenes mundials.

A banda, aquest any, alguns d'aquests documentals també es podran veure a 10 municipis més al DocsAprop, ja que es faran projeccions a Arenys de Mar, l'Hospitalet de Llobregat, Granollers, la Garriga, Manresa, Rubí, Sant Boi de Llobregat, Sant Vicenç dels Horts, Tona i Vilanova i la Geltrú.

Les fragilitats que amenacen Europa

Davant de les múltiples fragilitats que amenacen Europa, la programació s'endinsa enguany en el passat del Vell Continent per pensar el seu present i futur amb una secció dedicada a l'arxiu, des d'on els documentalistes exploren els foscos plecs del segle XX amb metratge trobat.

L'esperat documental que recorre el llegat artístic de la cineasta oficial de l'Alemanya nazi, "Riefenstahl", d'Andres Veiel, amb première mundial a la Biennal de Venècia el 2024, inaugura el festival, coincidint amb el 80è aniversari del final de la Segona Guerra Mundial en sòl europeu.

"Riefenstahl", d'Andres Veiel, inaugura el festival aquest dijous (DocsBarcelona)

Un altre dels plats forts serà "Trains", millor pel·lícula a IDFA, on el veterà documentalista polonès Maciej J. Drygas embasta el material trobat a més de quaranta arxius en un profund retrat col·lectiu de l'Europa del segle XX, a partir de les esperances, els desitjos i les tragèdies de la gent que l'habita.

Dos títols més, produïts per Heino Deckert, Docs d'Honor d'enguany, ens acosten a Alemanya, país convidat en aquesta edició: "Rabbit à la Berlin" (2009), nominat a l'Oscar, és testimoni de les desventures dels milers de conills salvatges que van perdre la llar quan el Mur de Berlín va caure; i "Heimat Is a Space in Time" (2019), un assaig monumental que reflecteix cent anys de la història d'Alemanya.

Mirada a l'est d'Europa

El festival també mirarà cap a l'est d'Europa amb tres títols, tots estrenes a Espanya, que obriran una finestra a la filmografia documental que copsa el pols de la guerra russoucraïnesa. De Rússia arriba un dels plats forts del festival, "Mr. Nobody Against Putin", "una mirada fascinant i audaç a l'adoctrinament quotidià" segons el diari The Guardian, guanyadora del Premi Especial del Jurat a Sundance. David Borenstein i Pavel Talankin relaten la transformació d'una escola dels Urals amb la intrusió de la nova "política educativa patriòtica", el dogma imperial de Vladímir Putin.

També s'endinsa en l'entorn escolar, en aquest cas del país envaït, "Timestamp", un retrat de la lluita quotidiana d'estudiants i professors per mantenir les escoles obertes en plena guerra.

Lluny del front de guerra, "Facing War" ens recorda que la batalla també es lliura als mercats i als despatxos. El noruec Tommy Gulliksen retrata Jens Stoltenberg com a secretari general de l'OTAN, un dels noms clau del tauler polític internacional filmat amb un accés únic en la seva cerca de suport per a Ucraïna al final del seu mandat.

"Facing War" retrata Jens Stoltenberg davant el conflicte entre Rússia i Ucraïna (DocsBarcelona)

Mig segle de la mort de Franco

El 20 de novembre del 2025 es compliran cinquanta anys de la mort de Francisco Franco. Dos dels films seleccionats en aquesta edició del festival revelen les lluites per la construcció de la memòria d'una de les dictadures més longeves d'Europa.

Amb "O Silencio Heredado", Lucía Dapena ens parla de la seva àvia, una supervivent del franquisme, i ens revela els complexos vincles emocionals construïts al voltant del silenci heretat.

Mirant més enllà de les fronteres actuals de l'estat, "Negro Limbo", de Lorenzo Benítez, explora la impunitat de la dictadura franquista a l'antiga Guinea espanyola, i com el franquisme va aconseguir ocultar els seus crims i tortures a l'Àfrica.

L'aposta pel talent català de 3Cat

La cita copsarà el pols del documental català amb una dotzena de títols fets a casa nostra: "Only on Earth", de Robin Petré; "Requiem for a Tribe", de Marjan Khosravi; "Miralles", de Maria Mauti, Dabruneba, Mar Garro Lleonart, Paloma Bercovich Melamed, Júlia Farràs Riu i Julieta Balasch Carulla; "Poirot. Último testigo", de Francesc Relea; "Mares", d'Ariadna Seuba; "O Silencio Heredado", de Lucía Dapena; "Grup Natural", de Nina Solà; "Sunu Gaal (El nostre cayuco)", de Josep Tomàs París; "La fibra sensible", d'Isabel Andrés Portí; "Alexina B. Vides en composició", d'Alexis Borràs; "Plat en blanc", de Ramon Pardina, i "Temps mort", de Fèlix Colomer.

3Cat ha intervingut en bona part d'aquestes produccions. En concret, ha coproduït els documentals "Alexina B. Vides en composició", "La fibra sensible", "Mares", "Miralles", "Plat en blanc" i "Temps mort". Per la seva banda, "Sunu gaal (El nostre cayuco)" també ha estat participada per 3Cat.

El documental i les arts

Sis títols dedicats a grans noms de la fotografia, la composició musical i l'arquitectura construeixen un pont entre el documental i les arts. Entre els primers, Joel Meyerowitz, mestre i pioner del retrat i el paisatge a color ("Two Strangers Trying Not to Kill Each Other", de Jacob Perlmutter i Manon Ouimet), el xilè Luis Poirot ("Poirot. Último testigo", de Francesc Relea) i el sud-africà Ernest Cole, el primer fotògraf que va exposar al món els horrors de l'apartheid ("Ernest Cole: Lost and Found", de Raoul Peck).

Dues dones compositores també seran presents a les pantalles del Docs: Meredith Monk, una de les grans innovadores de la seva generació ("Monk in Pieces", de David C. Roberts i Billy Shebar), i Raquel García-Tomás, mostrant-nos la creació de la seva nova òpera inspirada en les memòries d'Alexina B., la primera persona intersexual reconeguda legalment a la França del segle XIX ("Alexina B. Vides en composició", d'Alexis Borràs).

D'altra banda, a "Miralles", títol a competició en Secció Oficial, Maria Mauti celebra l'obra i la vida del genial arquitecte barceloní Enric Miralles.

I per als afeccionats a la gastronomia, "Plat en blanc", de Ramon Pardina, els permetrà entrar a les bambolines de Disfrutar, el cèlebre restaurant barceloní.

"Miralles" és una de les estrenes destacades al festival (DocsBarcelona)

Una narrativa descolonitzadora

Des del Perú, el Sudan, Kenya i el Senegal, la programació s'acosta enguany a les narratives que revisen el passat colonial europeu. Una foto de dos nens indígenes portats a la força al Vell Continent és el punt de partida de "La memoria de las mariposas", un monument a les víctimes indígenes del comerç del cautxú peruà que la cineasta Tatiana Fuentes connecta amb la seva pròpia família.

Dos títols més ens porten a excolònies franceses: "Sunu Gaal (El nostre cayuco)", de Josep París, amb la mirada en la migració femenina senegalesa disposada a arriscar la vida per fer realitat el seu somni d'anar a Europa, i "Khartoum", projectada en la secció Panorama de la Berlinale després de la seva estrena mundial a Sundance, on cinc joves cineastes sudanesos, amb l'impuls del guionista i director britànic Phil Coix, filmen la vida quotidiana del seu país, els seus records i esperances abans i després de l'actual guerra civil.

Cincs joves cineastes sudanesos retraten la seva realitat a "Khartoum" (DocsBarcelona)

El passat colonial alemany és present a "How to Build a Library", estrenada a Sundance, una mirada al poder de l'acció individual on dues dones kenyanes reobren i transformen una biblioteca plena de ferralla del centre de Nairobi.

"Free Leonard Peltier" ofereix una altra aproximació a la narrativa de la descolonització a càrrec dels moviments indígenes, en aquest cas, americans. Recull la història d'un dels líders supervivents de l'American Indian Movement, empresonat durant dècades després d'una controvertida condemna. Agafant el seu relleu, una nova generació d'activistes nadius es compromet a guanyar la seva llibertat.


Les lliçons del món rural

Del món rural de la Xina, Galícia i l'Iran arriben alarmes per l'avanç del canvi climàtic, però també alenades d'esperança i resiliència. "Always", el bell debut de Deming Chen premiat a CPH:DOX, ens porta a les muntanyes de la província de Hunan, on Youbin, un nen xinès de vuit anys, descobreix, creix i es refugia en el poder màgic de la poesia, la cal·ligrafia i el llenguatge.

"Only on Earth", un viatge d'immersió al sud gallec durant l'estiu més calorós i sec mai registrat, ens mostra una de les zones europees més vulnerables als incendis forestals, on humans i animals lluiten per sobreviure.

Dos títols ens acostaran a les comunitats rurals de l'Iran i les seves heroïnes. D'una banda, "Requiem for a Tribe", un retrat poderós i commovedor d'Hajar, una dona de 55 anys de la tribu iraniana de Bakhtiari, instada per la seva família a abandonar la vida nòmada i establir-se a la ciutat. A través de la seva resistència a renunciar a la connexió amb la natura o al seu ramat d'ovelles, Marjan Khosravi retrata l'augment de la urbanització, el control patriarcal i els efectes del canvi climàtic.

De l'altra, "Cutting Through Rocks", de Sara Khaki i Mohammadreza Eyni i aclamada a Sundance, rastreja les lluites heroiques de Sara Shaverdi, una autèntica heroïna local que confronta la mentalitat tradicional de la seva comunitat.

Completen la Secció Oficial de DocsBarcelona 2025 "Señor, llévame pronto", de Guillermo F. Flórez, "The Dialogue Police", de Susanna Edwards, i "Yalla Parkour", d'Areeb Zuaiter.


Maternitats sense filtres

Dos títols de la programació obren el debat sobre la maternitat i els límits de les decisions que l'envolten. A "9-Month Contract", premiada a CPH:DOX 2025, una mare georgiana recorre a la subrogació per assegurar un sostre a la seva filla, però el que comença com una manera ràpida de guanyar diners es transforma en un profund sacrifici.

La premiada "9-Month Contract", sobre la subrogació, arriba al festival barceloní (DocsBarcelona)

"Mares" viatja a una altra realitat, tampoc exempta de riscos: el periple mèdic, físic i emocional de dues dones que volen ser mares. Durant més de quatre anys, Ariadna Seuba captura amb la seva càmera i en primera persona aquest procés ple d'il·lusions i frustracions.


Visions, els límits de la no-ficció

Aquest any, el DocsBarcelona afegeix una nova secció oficial, Visions, amb la voluntat d'expandir els límits de la no-ficció amb cinc títols que exploren la realitat amb un llenguatge cinematogràfic innovador.

Formen part d'aquesta nova aposta pel·lícules com "Unanimal", de Sally Jacobson i Tuva Bjrok, un viatge filosòfic sobre la relació entre humans i animals amb Isabella Rossellini com a narradora.

"Unanimal" és un viatge filosòfic sobre la relació entre humans i animals (DocsBarcelona)
ARXIVAT A:
Cinema
Anar al contingut