imatge d'una teleoperadora
Les operadores de telecomunicacions seran les encarregades d'implementar aquestes mesures per bloquejar trucades i missatges que puguin ser comercials (Canva)

Prohibir les trucades comercials des de mòbils: així és el nou pla contra estafes telefòniques

El govern espanyol ha acordat un paquet de mesures amb les operadores de telefonia per impedir els fraus mitjançant suplantació d'identitat

Actualitzat

El govern espanyol acaba d'aprovar una ordre ministerial per acabar amb les estafes telefòniques i evitar trucades comercials no desitjades.

El pla de l'executiu inclou un paquet de mesures per impedir els fraus mitjançant la suplantació d'identitat a través de trucades o missatges SMS, en les quals s'incita la víctima a donar les seves dades personals, pensant-se que es tracta d'una entitat o institució legítima.

Les operadores de telecomunicacions seran les encarregades d'implementar aquestes mesures per bloquejar trucades i missatges que puguin ser comercials.

El secretari general de Telecomunicacions, Matías González, en una sessió informativa amb els mitjans, s'ha mostrat satisfet amb la iniciativa, acordada i negociada durant mesos amb les companyies telefòniques, i assegura que significa posar-se "al capdavant d'Europa" en aquesta matèria.

"Alguns països com Finlàndia han fet passes similars i han aconseguit reduir el 90% de les estafes. Estem satisfets de fer aquest pas per protegir els ciutadans."

L'ordre ministerial aprovada pel govern espanyol apareixerà recollida al BOE "els pròxims dies", i algunes mesures entraran en vigor ja a principis de març.


Prohibir les trucades comercials des de números mòbils

Una de les mesures més destacades del paquet és la prohibició de fer trucades comercials amb numeració mòbil, concebuda per identificar usuaris finals i no pas empreses.

El ministeri explica que una part important de les estafes es produeix quan l'usuari rep trucades de telèfons mòbils nacionals que no té guardats a l'agenda. González assegura que això genera confusió, perquè dificulta la identificació de qui truca.

"Moltes vegades rebem trucades d'un número mòbil, pensant que és un familiar o un amic, i resulta que és una empresa. Això ja no es podrà fer."

Aquesta mesura podrà començar a aplicar-se d'aquí a tres mesos.

Call center
Call center (Wikipedia)


El 800 i el 900, números identificatius de trucades comercials

Un altre dels aspectes claus de la iniciativa és que es vol restringir i controlar significativament els números des dels quals es poden fer trucades comercials, per a facilitar-ne la identificació.

A partir d'ara, les trucades comercials només es podran fer des de números especialment assignats per fer-ho, per exemple, números curts com ara el 1004 de Telefònica.

També s'habiliten les línies de telèfon 800 i 900, utilitzats sovint pels serveis d'atenció al client. Aquests telèfons gratuïts fins ara només podien rebre trucades entrants, i ara s'habilita que també puguin fer trucades als clients.

Les empreses també podran fer trucades comercials amb línies atribuïdes a una àrea geogràfica determinada, com ara els que tenen prefix corresponent a una província.

Les operadores s'encarregaran del filtratge

Les companyies telefòniques tindran l'obligació de bloquejar les trucades i els missatges SMS procedents de números no atribuïts a cap servei comercial de l'Estat.

També hauran d'eliminar les comunicacions de línies no atribuïdes a cap operadora i que, per tant, no corresponen a cap client real, com ara línies telefòniques buides que comencen per 4 o per 3.

Matías González insisteix que totes les trucades s'hauran de poder identificar:

"Ja no podran ser aquests números estranys, que no sabem si són una trucada comercial".

Al mateix temps, l'ordre insta les operadores a bloquejar també les trucades i SMS que provenen de l'estranger però simulen venir de dins l'estat espanyol. Es tracta d'una de les vies d'estafa més habituals.

El ministeri explica que sovint les trucades fraudulentes provenen d'altres països, però adopten numeració nacional per crear "familiaritat" i "confiança" i enganyar l'usuari.

Aquestes mesures han d'entrar en vigor en un termini màxim de tres mesos.

Una base de dades per identificar les empreses

Finalment, la iniciativa preveu crear una base de dades amb codis alfanumèrics verificats per facilitar la identificació en una comunicació via SMS.

En missatgeria SMS, moltes empreses i administracions utilitzen aquests codis en lloc de números de telefonia mòbil. Aquests codis alfanumèrics es registraran i verificaran a la CNMC, com a mesura per agilitzar la localització de les entitats en cas d'intents de suplantació.

A partir d'ara, les companyies de telecomunicacions tindran unes setmanes per adaptar-se i posar en funcionament les mesures. Més endavant, però, si no les apliquen, s'enfrontaran a multes de fins a dos milions d'euros.

Ara la llei ja preveu prohibir trucades comercials si l'empresa no té relació comercial amb l'usuari i el client no ha consentit expressament aquesta comunicació. A la pràctica, però, la llei no ha servit per evitar aquesta mena de trucades.

 

 

ARXIVAT A:
Ciberdelicte
Anar al contingut