
Sense ascensor o escales mecàniques a Rodalies durant mesos: canviaran l'empresa de manteniment
A partir de l'1 de febrer, Tyssen prendrà el relleu a Schindler en la gestió de les incidències en escales mecàniques i ascensors
Renfe i la Generalitat han decidit canviar l'empresa encarregada del manteniment davant les reiterades incidències en escales mecàniques i ascensors de les estacions de Rodalies. A partir de l'1 de febrer, canviaran de proveïdor.
Fins ara se n'ocupava Schindler, a qui darrerament s'havien queixat oficialment davant la manca de resposta i solucions, i la falta també d'una planificació per resoldre les avaries més urgents. Tyssen serà la nova companyia responsable d'aquestes tasques.
Amb aquest canvi, expliquen, esperen reduir els problemes d'accessibilitat que hi ha en algunes estacions.
Són incidències constants i esteses a tota la xarxa ferroviària, denuncien els usuaris.
En el moment d'escriure aquest article, hi ha problemes amb els ascensors i les escales mecàniques a Terrassa, Vilanova i la Geltrú, l'Hospitalet de Llobregat, el Clot, el Prat de Llobregat i Vilassar de Mar, entre altres. I les conseqüències les pateixen, de manera diària, milers de persones.

Una llarga llista d'estacions afectades
Per exemple, a la de l'Hospitalet de Llobregat l'ascensor i les escales mecàniques no són una alternativa, diuen els usuaris, sinó un maldecap.
Catherine Clancy, usuària amb problemes de mobilitat, fa mesos que es veu obligada a baixar les escales carregant el seu caminador:
"El problema és que si mai sabem si funcionaran o no, no podem viatjar amb sensació de comoditat. És irritant."
Molts es queixen que es triga molt a arreglar les avaries i que, quan ho fan, lluny d'alegrar-se, es pregunten quan es tornaran a espatllar.
"De tant en tant fallen, molt contínuament. És habitual. Jo ja m'ho prenc amb calma", explica un usuari, Manel Gasó. Una opinió compartida per una altra usuària, Clara Dueñas:
"No funcionen mai o gairebé mai. A mi no em causa problema perquè jo puc caminar però si hi ha algú amb cadira de rodes o vas amb crosses, és un problema, clar. S'hi hauria d'invertir més."
Una altra estació amb problemes d'accessibilitat, i la llista és molt més llarga, és la del Prat de Llobregat.
Per baixar a les vies direcció Barcelona, no funcionen ni els ascensors ni les escales. I en l'altre sentit, les escales també estan avariades i només un dels dos ascensors ofereix servei.
És a dir, a la pràctica, gairebé tots els usuaris de l'estació han de pujar i baixar escales. Alguns ja han perdut el compte de quantes reclamacions han fet perquè ho arreglin.
Elena Idoate, usuària habitual d'aquesta estació, explica que "hi ha un dels ascensors que fa anys que no va i l'altre s'ha anat espatllant i fa moltes setmanes que no l'arreglen", una situació que la deixa "sense llibertat de moviments".
"Soc mare i per baixar amb el cotxet de la nena ho tinc impossible: m'he d'esperar que algú m'ajudi", exposa. Una altra usuària, Irene Rodríguez, també defensa que "mai van, no hi ha ni un dia que funcionin i és una vergonya."

Més d'un any sense garantir l'accessibilitat: el cas de Vilassar
El novembre del 2023 es van avariar els dos ascensors de l'estació de Vilassar de Mar, al Maresme. Un es va arreglar, però avui dia, l'altre, encara no funciona.
Fa més d'un any que l'aparell no ofereix servei, amb els problemes i conseqüències pels usuaris que això suposa.
"Se segueix estirant en el temps i els passatgers no podem fer un ús adequat de l'estació", es resigna un d'ells, Pablo Romo, membre de l'Associació de persones amb altres capacitats. Un altre usuari, Jordi Bosch, diu que "es busca la vida amb les escales", espavilant-se com pot.
Un cas més greu és el d'una parella gran de Mataró que, segons han explicat a TV3, han de baixar a la parada anterior, a Cabrera de Mar, on sí que hi ha una rampa, i agafar un autobús d'allà fins a Vilassar.
Amb tot, Renfe assegura que, després d'haver-ho intentat amb diverses reparacions prèvies que no han estat exitoses, aquesta setmana hi enviarà un especialista per solucionar la incidència d'una vegada per totes.
A més, diu que la previsió és renovar els dos ascensors. Aquesta mesura, però, encara no té data.
El Pla de Mesures Urgents de la Generalitat per millorar Rodalies
El canvi de l'empresa encarregada de resoldre aquestes incidències coincideix amb la posada en marxa del Pla de Mesures Urgents per rentar la cara a Rodalies, presentat pel govern a principis d'any.
Entre altres àmbits com la neteja de trens o la millora de la comunicació, l'informe inclou un reguitzell de mesures per posar al dia les estacions.
Entre altres actuacions acordades, es preveu la millora de l'accessibilitat i, en els dos anys vinents, una inversió de 7 milions d'euros per renovar els ascensors i les escales mecàniques.
El dret a la mobilitat i el transport, vulnerat massa sovint
El dret a la mobilitat i el transport va ser el més vulnerat l'any 2023 a les persones amb mobilitat reduïda, segons l'informe anual de vulneracions de drets Radar ECOM, un moviment impulsat per persones amb discapacitat física i/o orgànica que aglutina desenes d'entitats que treballen per garantir i defensar els seus drets.

Els problemes en l'àmbit del transport van suposar un 27 % del total de vulneracions detectades.
En aquest sentit, ECOM insisteix a exigir un "transport accessible i assequible que permeti a les persones amb discapacitat gaudir d'una mobilitat sostenible, accessible i equitativa, en igualtat de condicions que la resta de la societat" i reclamen un "protocol unificat" i un "treball transversal i coordinat" per garantir l'accessibilitat a tot Catalunya.