Tall de l'R3 durant 16 mesos a partir de la tardor pel desdoblament: consulta les afectacions
És el tall més llarg que s'ha fet fins ara a Rodalies i servirà per desdoblar la via entre Parets i la Garriga
Marc Garcia Beumala
Periodista del 324.cat
Les obres per desdoblar l'R3 de Rodalies obligaran a fer un tall parcial d'aquesta línia durant 16 mesos a partir del 27 de setembre. Serà el tall més llarg que s'ha fet fins ara a Rodalies.
En una primera fase no hi haurà trens entre Montcada Bifurcació i la Garriga. En una segona fase, a partir del maig del 2026, el tall serà entre Mollet-Santa Rosa i la Garriga.
L'actuació servirà per duplicar la via en un tram de 17 quilòmetres entre Parets del Vallès i la Garriga, i s'aprofitarà el tall per remodelar l'estació de Montcada Bifurcació.
Tot plegat alterarà la mobilitat d'uns 21.500 passatgers en la primera fase i 12.000 en la segona. El pla alternatiu de Renfe preveu autobusos directes a Barcelona i entre les estacions afectades.

Un dispositiu de mobilitat sense precedents que costarà uns 68 milions d'euros i que comptarà una flota de 107 autobusos.
Aquestes són les fases i les alternatives de mobilitat durant el tall de l'R3:
Fase 1: del 27 de setembre a l'abril del 2026
A la primera fase, el tram tallat de l'R3 serà més llarg perquè inclou també les obres a l'estació de Montcada Bifurcació.
Renfe i Adif han fet coincidir aquests treballs amb els del desdoblament per concentrar les afectacions en un mateix període de temps.

Així quedarà l'R3 durant aquesta primera fase:
- Circulació habitual en tren: entre les estacions de la Garriga i la Tor de Querol/Puigcerdà.
- Circulació interrompuda: entre Montcada Bifurcació i la Garriga.
- Sense trens de l'R3 entre l'Hospitalet i Montcada Bifurcació. Els passatgers podran fer servir l'R4 o el metro per cobrir aquest trajecte.
El pla alternatiu de transport en carretera preveu:
- Bus entre Centelles i Barcelona (Fabra i Puig) amb parada a totes les estacions de l'R3.
- Bus directe Centelles-Barcelona (Fabra i Puig), amb dos serveis a Vic en hora punta i un la resta d'hores els dies laborables.
- Bus directe la Garriga-Barcelona (Fabra i Puig).
- Bus directe Centelles-Parets-Barcelona (Fabra i Puig).
A Fabra i Puig, els passatgers podran continuar fins al centre de Barcelona amb l'R4 de Rodalies o el metro.
L'R2 Nord pot ser també una alternativa per als passatgers de municipis com Mollet, Granollers, Santa Perpètua o Montcada i Reixac.
Fase 2: de l'abril del 2026 al gener del 2027
En aquesta fase el tall de l'R3 serà més curt:
- Circulació interrompuda: entre Mollet-Santa Rosa i la Garriga.
- Circulació habitual en tren: entre l'Hospitalet i Mollet-Santa Rosa i entre la Garriga i La Tor de Querol/Puigcerdà

El pla alternatiu de transport en carretera preveu:
- Bus entre Centelles i Mollet-Santa Rosa amb parada a totes les estacions de l'R3.
- Bus directe Centelles-Barcelona (Fabra i Puig), amb dos serveis a Vic en hora punta i un la resta d'hores en dies laborables.
- Bus directe la Garriga-Barcelona (Fabra i Puig).
- Bus directe entre Centelles i Mollet-Santa Rosa.
A Fabra i Puig, els passatgers podran continuar fins al centre de Barcelona amb l'R4 de Rodalies o el metro.
La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ha dit que la durada dels talls és l'adequada per les obres que cal fer, i ha lloat el servei alternatiu amb autobusos previst:
"Som molt conscients que aquestes obres causaran impactes molt directes en el dia a dia de la gent, i per això hem dissenyat un pla alternatiu de transport que, en la mesura d'allò possible, minimitzi les afectacions a la mobilitat."
Una obra complexa i amb 5 trams pendents

L'R3 té via única entre Montcada i Puigcerdà/la Tor de Querol. El desdoblament és una llarga reivindicació en una línia amb incidències constants pel fet d'operar només amb una via.
La inversió per duplicar la via entre Parets i la Garriga és de 210 milions d'euros, xifra que inclou les millores a Montcada Bifurcació i una nova estació a Parets, entre altres actuacions. En aquest tram ja hi va haver un tall de tres mesos a finals del 2023.
Durant els 16 mesos de tall hi ha previst fer proves de simulació sense passatgers i formació als maquinistes perquè el tram afectat haurà estat sense servei més d'un any.
Quan el gener del 2027 funcioni la doble via entre Parets i la Garriga encara faltaran cinc trams pendents de desdoblar.
Per ara s'està redactant el projecte del tram entre Mollet i Parets i s'estan fent els estudis informatius d'altres trams de l'R3.
El secretari d'estat de Mobilitat i Transports, José Antonio Santano Clavero, ha afirmat que el 2030 estaran en marxa tots els trams:
"Els estudis informatius s'estan ultimant, després vindran els projectes i es licitaran les obres. Per tant, el 2030 algunes estaran acabades, algunes en marxa però totes amb seguretat estaran iniciades perquè aquest és l'objectiu que tenim."
Des del Col·lectiu Perquè no ens Fotin el Tren, Marc Janeras critica la durada del tall per un tram de 17 quilòmetres:
"Amb un tall així s'hauria de resoldre pràcticament tot el desdoblament, i no pot ser aquesta estratègia d'anar dilatant les coses. Mentrestant, els usuaris estem desesperats perquè el tren no funciona."
Des de l'Associació per la Promoció del Transport Públic, Adrià Ramírez demana una reflexió perquè "no pot ser que per cada tram de desdoblament haguem de passar per aquesta situació."
- ARXIVAT A:
- RenfeInfraestructuresRodaliesMobilitat