75 anys d'història de les motos Montesa, al Palau Robert
El Palau Robert obre les seves portes a l'exposició "Montesa, la forja d'un mite", un recorregut als 75 anys de la marca de motos Montesa, un referent industrial i esportiu a Catalunya, a través de les seves motos i dels personatges que les han fet possibles.
La mostra destaca la importància de la producció industrial, de la investigació i del disseny de la marca.
La passió per l'històric model Impala uneix els membres d'un club de motoristes que han aparegut al Jardí del Palau Robert amb les seves motos Montesa.
També han mostrat el sentiment d'indignació pel tracte que reben per part d'algunes administracions públiques. Així ho explica un dels integrants del grup, Lluís Patlle:
Ens sentim realment una mica menyspreats per l'Ajuntament de Barcelona.
Una altra membre, Catina Poch, planteja l'opció de fer un distintiu entre un cotxe o un vehicle contaminant i un de clàssic.
Però l'objectiu de la trobada no ha estat protestar, sinó gaudir de l'exposició, que està dividida en tres grans períodes. Al Palau Robert estan exposats 43 models diferents de motocicletes, cedides per col·leccionistes i per la Col·lecció Permanyer del Museu de la Ciència i la Tècnica de Terrassa.
De 1945 a 1962: l'inici de l'aventura fins a l'operació Impala
L'any 1945, l'empresari Pere Permanyer es va associar amb l'enginyer Francesc Xavier Bultó per fundar Montesa i de seguida van tenir èxit. El co-comissari de l'exposició Santi Ruiz associa aquest èxit a la necessitat de tenir un motor més potent:
La gent va en bicicleta i falta una moto que no sigui tan sols un ciclomotor, sinó que sigui una moto amb un motor més potent i, en aquest sentit, Montesa està en el moment i el lloc adequats.
De 1962 a 1986: l'expansió de Montesa
Als anys 60, la marca va passar per moments incerts. L'enginyer Bultó va marxar de l'empresa i va fundar Bultaco.
En la mateixa època naixia el model mític Impala, que va ajudar a consolidar el projecte. De fet, el Foment de les Arts i del Disseny va premiar el seu disseny, obra de Leopoldo Milà.
El co-comissari de l'exposició Pep Itchart assegura que el fet de ser un dissenyador de renom va ajudar a remuntar la marca:
Era un dissenyador de renom i això es nota, no hi ha res superflu i no sobra res. Hi ha moltes vegades que comencen a col·locar coses només per decoració i, en aquest cas, no hi ha decoració.
De 1986 fins avui dia: Montesa i Honda i l'època daurada de l'alta competició
Els anys 80 va esclatar la crisi i Montesa va haver d'arribar a un acord amb Honda, una marca japonesa. En aquest moment es van especialitzar en la fabricació de motos de trial. El resultat ha estat aconseguir 71 títols mundials. Tot un èxit.
L'exposició s'havia d'inaugurar el mes de març però va quedar ajornada a causa de la crisi de la Covid-19 i estarà oberta fins al 6 de setembre, de dilluns a divendres, des de les 9 del matí fins a les 8 del vespre.
