Netflix Warner HBO
Frank Gehry
Pesta porcina africana
Operació sortida
Concerts Rosalía Lux
Assassinat d'Abu Shabab
Sandro Giacobbe
Servei militar Alemanya
Cas Helena Jubany
Portes obertes Parlament
Pla Moves III
Lando Norris
Xabi Alonso
Real Madrid Celta de Vigo

Acord per a un nou aeri i millores en trens i carreteres per accedir a Montserrat

L'abadia i el parc natural reben cada any 3 milions de visitants, però els accessos al massís poden quedar col·lapsats o haver-se de tallar en cas de temporal o fortes pluges

Redacció

24/11/2025 - 15.20 Actualitzat 24/11/2025 - 15.21

El departament de Territori i l'Abadia de Montserrat han arribat a un acord per millorar els accessos al Santuari i al Parc Natural, que cada any reben la visita de gairebé tres milions de persones. L'objectiu és reforçar el transport públic tant com sigui possible, per descarregar les carreteres de l'entorn del massís de vehicles particulars, i reduir les cues d'accés i la contaminació de l'entorn.

A Montserrat s'hi pot arribar a peu, en carretera, en tren i cremallera o amb l'aeri, que puja la muntanya en cinc minuts. Cada hora hi ha trens des de Barcelona i Manresa, que enllacen amb el cremallera i amb l'aeri, però els accessos poden quedar col·lapsats per la gran afluència de públic o s'han de tallar en casos de temporal de vent o fortes pluges.

Arbres caiguts van tallar la circulació a l'R5 a Castellbell i el Vilar el setembre passat (Bombers de la Generalitat)

El projecte per millorar-los encara no té data ni pressupost. El que s'ha acordat de moment és crear dos grups de treball --un de tècnic i un de jurídic-- que estudiaran la construcció d'un nou aeri i com reforçar la línia R5 de Ferrocarrils i el cremallera. També es milloraran les carreteres perquè sigui més fàcil arribar-hi amb autocar, i els accessos a l'aparcament de l'estació inferior.

En concret, es preveu fer obres de millora a les principals carreteres d'accés a la muntanya i a l'aeri, al pont d'enllaç des de la C-55 a l'estació inferior, i s'estudiarà possibles alternatives per fer més fluid l'accés al recinte per la BP-1103 i la BP-1121, i a les diferents zones d'aparcament del recinte i del parc.

Vegetació amuntegada a les carreteres d'accés a Montserrat després d'un aiguat (Abadia de Montserrat)

El mes de setembre passat, els Bombers van haver d'evacuar desenes de persones que van quedar atrapades al massís per les fortes pluges. 

El temporal també va provocar esllavissades i va obligar a tallar diverses carreteres i va deixar sense servei la línia R5 d'FGC a Castellbell i el Vilar i el funicular de Sant Joan a Montserrat. Unes incidències que potser no es poden evitar en grans temporals, però que es podrien minimitzar amb una millora en les infraestructures d'accés a la muntanya.

L'acord entre el govern i l'abadia l'han presidit la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, i l'abat de Montserrat, el pare Manel Gasch. I l'han signat el president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Carles Ruiz Novella, i el gerent de l'aeri de Montserrat, Héctor García Collado.