
Acord per a un nou aeri i millores en trens i carreteres per accedir a Montserrat
L'abadia i el parc natural reben cada any 3 milions de visitants, però els accessos al massís poden quedar col·lapsats o haver-se de tallar en cas de temporal o fortes pluges
Redacció
24/11/2025 - 15.20 Actualitzat 24/11/2025 - 15.21
El departament de Territori i l'Abadia de Montserrat han arribat a un acord per millorar els accessos al Santuari i al Parc Natural, que cada any reben la visita de gairebé tres milions de persones. L'objectiu és reforçar el transport públic tant com sigui possible, per descarregar les carreteres de l'entorn del massís de vehicles particulars, i reduir les cues d'accés i la contaminació de l'entorn.
A Montserrat s'hi pot arribar a peu, en carretera, en tren i cremallera o amb l'aeri, que puja la muntanya en cinc minuts. Cada hora hi ha trens des de Barcelona i Manresa, que enllacen amb el cremallera i amb l'aeri, però els accessos poden quedar col·lapsats per la gran afluència de públic o s'han de tallar en casos de temporal de vent o fortes pluges.
El projecte per millorar-los encara no té data ni pressupost. El que s'ha acordat de moment és crear dos grups de treball --un de tècnic i un de jurídic-- que estudiaran la construcció d'un nou aeri i com reforçar la línia R5 de Ferrocarrils i el cremallera. També es milloraran les carreteres perquè sigui més fàcil arribar-hi amb autocar, i els accessos a l'aparcament de l'estació inferior.
En concret, es preveu fer obres de millora a les principals carreteres d'accés a la muntanya i a l'aeri, al pont d'enllaç des de la C-55 a l'estació inferior, i s'estudiarà possibles alternatives per fer més fluid l'accés al recinte per la BP-1103 i la BP-1121, i a les diferents zones d'aparcament del recinte i del parc.
El mes de setembre passat, els Bombers van haver d'evacuar desenes de persones que van quedar atrapades al massís per les fortes pluges.
El temporal també va provocar esllavissades i va obligar a tallar diverses carreteres i va deixar sense servei la línia R5 d'FGC a Castellbell i el Vilar i el funicular de Sant Joan a Montserrat. Unes incidències que potser no es poden evitar en grans temporals, però que es podrien minimitzar amb una millora en les infraestructures d'accés a la muntanya.
L'acord entre el govern i l'abadia l'han presidit la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, i l'abat de Montserrat, el pare Manel Gasch. I l'han signat el president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Carles Ruiz Novella, i el gerent de l'aeri de Montserrat, Héctor García Collado.
Avui és notícia
La UE acorda facilitar l'expulsió de migrants i avala el model de centres de deportació de Meloni
Un any sense Al-Assad a Síria: entre la reconstrucció, la violència sectària i un nou rol mundial
Sis experts, dos de l'IRTA, investigaran l'origen i de quin laboratori hauria sortit la pesta porcina
Cues a l'AP-7, la C-16, la C-14 i l'N-260 en direcció Barcelona: les vies més plenes de l'operació tornada
Quan un embús fantasma atura el trànsit: per què passa i en quins punts n'hi ha més