Així funciona l'EDR, la nova caixa negra obligatòria al cotxe, clau per resoldre accidents

El sistema EDR és obligatori en tots els vehicles de nova homologació des del mes de juliol passat per directiva europea
Lorena Garcia
4 min

Conèixer la velocitat exacta de circulació del vehicle en cas d'impacte, saber si el conductor ha trepitjat el fre o no, i amb quina intensitat, abans del sinistre, enregistrar els girs de volant o fins i tot si s'ha fet ús dels intermitents: són dades exactes que aporta l'EDR ("event data recorder"), un sistema semblant a les caixes negres dels avions.

Des del mes de juliol és obligatori que tots els cotxes de nova homologació a Europa portin incorporat aquest sistema.

Pels Mossos, és una eina clau per a la reconstrucció d'accidents de trànsit. Des de principis d'any, ja han analitzat 300 caixes negres de vehicles accidentats.


Quines dades enregistra la caixa negra?

Rafa Aguilar, cap de la Unitat d'Investigació d'Accidents dels Mossos d'Esquadra, explica quines dades emmagatzema: "No enregistren en cap cas àudio ni vídeo. Hi ha una gran diferència amb la caixa negra d'un avió, que grava, per exemple, les converses de cabina."

La informació que conté és molt valuosa per a qualsevol sinistre.

El sistema s'activa en cas d'impacte o maniobra molt brusca. Quan això passa, l'EDR enregistra la informació dels 5 segons previs al sinistre."Ens dona informació sobre la velocitat, el gir de volant, i sobre si el conductor activa el fre o no", expliquen els Mossos.

Aquest mòdul conté l'anomenat EDR, que enregistra dades clau sobre el funcionament del cotxe
Aquest mòdul conté l'anomenat EDR, que enregistra dades clau sobre el funcionament del cotxe (CCMA)

Segons Aguilar, en aquests cinc segons hi ha molta informació per fer l'anàlisi del sinistre: "Quan arribem al lloc de l'accident tenim unes posicions finals, uns danys en els vehicles, però l'EDR ens indica què ha passat en els cinc segons previs."

Cinc segons abans de l'accident pot semblar poc temps, però en un vehicle en marxa és una eternitat.

Amb aquesta caixa negra, la policia pot reconstruir els instants abans de l'accident. Però, tal apunta el cap de la unitat d'investigació: "Sempre contrastem les dades amb la dinàmica i la física de l'accident."

Els Mossos, pioners a extreure'n dades

Els Mossos d'Esquadra van fer la primera extracció de dades d'un EDR l'any 2014. Van ser un cos pioner a Europa en l'ús d'aquesta tecnologia que molt pocs fabricants incorporaven abans de l'aprovació de la directiva europea.

En aquests vuit anys, acumulen un miler de descàrregues fetes. Amb l'ajut d'un portàtil i un software especialitzat, n'extreuen les dades, que sovint aporten informació clau que d'una altra manera no s'hauria pogut obtenir mai.


La versió de la màquina

L'EDR pot ajudar a desmuntar versions de testimonis o implicats. En accidents mortals entre un cotxe i una motocicleta, sovint l'única declaració disponible és la del conductor del turisme. La caixa negra pot ajudar a determinar la responsabilitat del sinistre.

Un agent connecta l'EDR a un ordinador per extreure les dades d'un vehicle accidentat
Un agent connecta l'EDR a un ordinador per extreure les dades d'un vehicle accidentat (CCMA)

Xavier Roch, de la Unitat d'Investigació d'Accidents dels Mossos d'Esquadra, recorda un accident en què un cotxe circulava a 149 km/h. Va envestir una moto amb dos ocupants per darrere: "El conductor pot dir que la moto circulava a velocitat molt lenta o que estava pràcticament aturada. És una versió que pels danys seria creïble. Amb l'EDR ja no ho és".

Un altre cas: una col·lisió frontal d'un vehicle contra una moto. Roch repassa les dades que ha obtingut de la caixa negra: "Aquí la dada clau és la velocitat combinada amb el grau de gir de volant. El que ens diu és que està fent un traçat que implica envair el sentit contrari en els revolts esquerres."


300 descàrregues de dades aquest 2022

L'obligatorietat d'incorporar l'EDR a tots els vehicles nous està accelerant el ritme de descàrregues que fan els Mossos. Des de començament d'any, ja n'han fet prop de 300.

De fet, ja no només ho apliquen a accidents greus o mortals. Ara també descarreguen dades de possible delictes, com conduccions temeràries o velocitats legalment punibles, que hagin acabat en un accident, segons explica Aguilar.

Pel que fa a les motocicletes, de moment no hi ha data per obligar els fabricants a incorporar l'EDR.

Avui és notícia

Més sobre Trànsit

Mostra-ho tot