Anàlisi de les repiulades dels "hastags" de campanya de Junts per Catalunya
Anàlisi de les repiulades dels "hastags" de campanya de Junts per Catalunya

Anàlisi dels "hashtags" del 21D: trols i més interacció entre independentistes

Hi ha hagut molta interacció amb les etiquetes de campanya d'ERC, la CUP i JuntsxCat, que també han adreçat les crítiques a Cs
5 min

Cada vegada més, les campanyes electorals es viuen a les xarxes socials. I una manera d'analitzar-les és observar l'activitat de les etiquetes o "hashtags" que promouen les candidatures. Aquest és el resum d'aquesta campanya de les eleccions al Parlament del 2017, a partir de dades de l'empresa Dribia:

Candidatura d'Unitat Popular

"Hashtag": #dempeus
Comptes que han repiulat tuits amb el "hastag": 25.443
Trols: no

En el cas de la CUP, es tracta d'una comunitat tuitaire molt compacta en què no hi ha trols, és a dir, comptes no afins que facin servir l'etiqueta #dempeus de forma satírica o irònica. Hi ha un lideratge clar del perfil @cupnacional. També destaquen @yeyaboya, així com els perfils territorials. Més avall se situa el cap de llista, @carlesral.

Un altre fet destacat és que tenen una posició rellevant el compte de l‘aliat @partit_pirata i l'èxit d'un tuit algutinador de l'ANC:

Esquerra Republicana de Catalunya

"Hashtag": #femrepublica
Comptes que han repiulat tuits amb el "hastag": 27.100
Trols: no

Com la CUP, també té una comunitat cohesionada i amb un gran protagonisme del compte oficial del partit, @Esquerra_ERC. Ara bé, crida l'atenció l'èxit d'un tuit de @Sergibox77, un català resident a Londres, amb poc més de 200 seguidors, que ha sumat 9.000 retuits i més de 13.000 favorits amb aquesta piulada:

En els últims dies, les cares més visibles del partit han deixat el protagonisme als comptes territorials i Marta Rovira i Carme Forcadell han tingut un perfil baix.

Junts per Catalunya

"Hashtags": #JuntsxCat, #JxCat
Comptes que han repiulat tuits amb els "hashtags": 9.983
Trols: no

Els perfils més importants són el de la candidatura @JuntsXCat, seguit de @jordialapreso, @dnicatala i @KRLS, que sol preferir etiquetes generals com #21D, els d'esdeveniments televisius o que esmenten la República Catalana.

En aquest cas, els perfils territorials no destaquen perquè tenen més activitat els del PDeCAT. La comunitat tuitaire està més fragmentada.

Catalunya en Comú Podem

"Hashtags": #TenimMoltEnComu, #TenimLaClau, #DelBarriALaGene
Comptes que han repiulat tuits amb els "hashtags": 7.898
Trols: sí (31%)

En la campanya dels comuns destaquen cinc perfils, quatre de partits o la coalició i un del cap de llista: @CatEnComu_Podem, @podem_cat, @iunida, @XavierDomenechs, @bcnencomu.

Ara bé, en aquesta campanya trobem repiulades que no serveixen per donar suport als comuns. En nombre absolut de retuits, crida l'atenció l'èxit de @KasperJuu_0, que fa servir l'etiqueta per cridar l'atenció i demanar, per motius tàctics, el vot per @yeyaboya. I també hi ha el compte @AlbertLloreta. Entre tots dos representen el 30% dels usuaris que han fet servir els "hashtags" de campanya.

Partit dels Socialistes de Catalunya

"Hashtags": #AraIceta, #IcetaPresident
Comptes que han repiulat tuits amb els "hashtags": 8.300
Trols: sí (30%)

Una diferència respecte altres candidatures és la presència dominant de comptes no catalans. El compte principal de la campanya no és @miqueliceta, que és el tercer, sinó @sanchezcastejon, seguit de @socialistes_cat.

La comunitat tuitaire d'òrbita socialista forma diversos subgrups. En un, predomina l'ús del castellà i hi trobem militants de base i algun retuitador compulsiu. En un altre, hi ha els grups territorials del PSC.

I un altre aspecte destacat són els retuits de l'usuari @sergipinkman, que ha sumat moltes repiulades amb una paròdia del vídeo de campanya. En total, un 30% dels retuits de les etiquetetes socialistes són d'ironia o crítica sobre el partit.

Ciutadans

"Hashtags": #AraSiVotarem, #AraSiCiutadans
Comptes que han repiulat tuits amb els "hashtags": 20.583
Trols: sí (68%)

En aquesta campanya tornem a trobar el tuitaire @sergipinkman, que intervé encara amb més èxit que amb els socialistes. El 68% dels comptes que han repiulat les etiquetes de Cs no ho han fet per donar suport a la llista taronja.

Com en el cas dels socialistes, el perfil de la candidata, @InesArrimadas no és el més destacat, sinó que ocupa el quart lloc. Al capdavant hi ha l'oficial en castellà, @CiudadanosCS, seguit d'@Albert_Rivera i de @CiutadansCs.

Partit Popular

"Hashtags": #LaSoluci_onEsPP, #Espa~naEsLaSoluci_on
Comptes que han repiulat tuits amb els "hashtags": 9037
Trols: sí (43%)

El patró d'aquesta campanya és el mateix que el del PSC. Els comptes principals són @PPCatalunya i el líder estatal @marianorajoy. El perfil del candidat Xavier García Albiol no destaca per l'activitat amb els "hastags" tot i que se'n parla molt.

Altres comptes destacats són @PPopular o @ejimenezcara, la secretària general del PP de Barcelona.

La campanya dels populars compta amb un 43% de perfils intrusos. Hi apareix, un cop més, @sergipinkman, però també el compte @SocialMaresme.

Interacció entre campanyes

A banda del trols, en aquest campanya polaritzada entre els anomenats blocs independentista i constitucionalista hi ha comptes que donen suport a més d'una candidatura a través del seus retuits. Una actitud que es veu de forma clara en les campanyes que comparteixen retuitejadors.

ERC i la CUP en comparteixen al voltant del 40%. Són poc més d'11.000 comptes que serien afins a les dues opcions.

Republicans i cupaires comparetixen més de 5.000 repiuladors amb Junts per Catalunya. Són la meitat dels retuitejadors totals de la candidatura de Puigdemont.

Per l'acció dels trols, Ciutadans comparteix més retuits amb els adversaris polítics (més de 6.000 amb ERC i la CUP) que no pas amb el PP (3.000).

PP, PSC i Cs tenen pocs seguidors que es declarin obertament propers a tots tres. I els que repiulen per les tres campanyes són usuaris com @sergipinkman, que ho fan per qüestionar-los.

En aquest gràfic es veuen les interaccions a Twitter entre partits. El gruix de la línia és proporcional al nombre de retuits amb els "hashtags" de campanya de dos partits. És evident que els usuaris independentistes són més permeables, mentre que els de les altres candidatures són més fidels a una sola llista. També es veu com els usuaris que han piulat amb les etiquetes de la CUP, ERC o JxCat han adreçat les crítiques, majoritàriament, a Ciutadans.

Avui és notícia

Més sobre Xarxes socials

Mostra-ho tot