
Catalunya al dia
Arriba la bicicleta metropolitana
Més d'un milió de ciutadans podran fer servir al gener les 2.600 bicicletes elèctriques del servei als quinze municipis de l'àrea metropolitana de Barcelona
25/10/2022 - 16.03 Actualitzat 26/10/2022 - 08.52
Ja ens podem començar a familiaritzar amb aquestes bicicletes elèctriques de colors blau i grana. Són la nova aposta de l'Àrea Metropolitana de Barcelona com a mitjà de transport sostenible i, que amb un abonament, serà compatible amb la resta de transports públics (xarxa d'autobusos, metro, ferrocarril o tramvia) i que veurem circulant, a partir del gener del 2023, pels voltants de Barcelona.
Però les 2.600 unitats del model e-SMARTbike-2.0, tot i la seva declaració cromàtica, no circularan de moment per la capital catalana, on es mantindrà, fins a l'extinció del contracte, el regnat del Bicing, el servei pioner de bicicleta compartida a casa nostra.
Segons el vicepresident de Transport, Mobilitat i Sostenibilitat de l'AMB, Antoni Poveda, l'ens supramunicipal reforça el seu compromís amb la mobilitat sostenible:
"Ja ho tenim tot a punt per començar a posar en marxa, a principi d'any, aquest projecte. És un servei que vol afavorir la nova mobilitat, la que necessitem a les ciutats, i que hem d'accelerar més que mai. Entre altres coses per la crisi energètica i la crisi climàtica que ens obliga a tots a moure'ns cap a aquesta direcció."
La nova bicicleta metropolitana disposarà de 236 estacions i donarà servei a 15 municipis de la zona: l'Hospitalet de Llobregat, Badalona, Cornellà de Llobregat, Santa Coloma de Gramenet, el Prat de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat, Sant Adrià de Besòs, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Molins de Rei, Sant Boi de Llobregat, Viladecans, Gavà i Castelldefels.
Des de l'Àrea Metropolitana de Barcelona s'insisteix en la necessitat d'integrar el Bicing en aquest nou model. Un desig que s'ajorna fins que expiri el contracte de l'operador amb l'Ajuntament de Barcelona.
Mentrestant, s'ha treballat en un abonament diferent però compatible per als dos serveis, segons Jaume Collboni, president de Barcelona Serveis Municipals i primer tinent d'alcaldia de la capital catalana:
"Aquesta integració serà possible. D'una banda, amb un abonament metropolità perquè tots els habitants dels municipis es puguin moure fins i tot per Barcelona. I que els barcelonins també podrem utilitzar. I en segon lloc, amb l'establiment de 7 estacions de 'transbordament' que permetran enllaçar els dos serveis de bicicleta."
Aquest sistema obligarà els usuaris que necessitin utilitzar els dos sistemes a estar donats d'alta de cada servei o a tenir els dos abonaments, un de cada servei. S'han habilitat 7 estacions per fer d'intercanviadors. Seran a les zones frontereres amb Barcelona i estaran repartides entre els municipis de l'Hospitalet de Llobregat, Sant Adrià de Besòs i Esplugues.
L'abonament promocional, del 2023, costarà 25 euros l'any. Amb aquest seran gratuïts els primers 30 minuts de cada desplaçament. A partir d'aquí el servei costarà 50 cèntims per cada mitja hora de trajecte. A partir del 2024 la tarifa serà de 40 euros per l'abonament anual sense cap ús gratuït.
El servei s'ha adjudicat per 40,5 milions d'euros a una unió temporal d'empreses amb l'alemanya Nextbike al capdavant i està cofinançat, amb 7 milions, pels fons Next Generation.
Avui és notícia
El ministeri investiga si el brot de pesta porcina africana ha sortit d'un laboratori
Se sacrificaran i es comercialitzaran 30.000 porcs de granges a prop del focus de la pesta porcina
S'amplia la prohibició d'accés als espais naturals per la pesta porcina: consulta els 91 municipis
Illa esquiva les crítiques de l'oposició per la pesta porcina i diu que "les coses s'han fet bé"
El pes del sector porcí català: 4.260 milions d'euros de negoci a l'exterior