
Barcelona fa una prova pilot d'un nou asfalt produït a partir de residus siderúrgics
En un tram del passeig de la Vall d'Hebron s'han instal·lat els dos tipus de ferm, per comprovar si el nou és més resistent i sostenible
Redacció/ACN
08/11/2025 - 13.46 Actualitzat 08/11/2025 - 13.45
L'Ajuntament de Barcelona farà una prova pilot durant un any d'un nou tipus d'asfalt produït a partir de residus siderúrgics.
El nou ferm substitueix un dels components habituals, l'àrid d'extracció de pedrera, per escòries siderúrgiques. És un material que s'obté dels residus que es generen en la producció d'acer a les grans foneries, un producte que abans es desaprofitava, però que ara es prova com a alternativa eficient per a la fabricació d'asfalt.
Aquest tipus de material ja ha estat testat prèviament en laboratoris i entorns controlats, amb diversos assajos tècnics realitzats per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), que n'han validat les propietats.
La prova ja ha començat al tram del passeig de la Vall d'Hebron que s'ha renovat les últimes setmanes entre la plaça de Karl Marx i el carrer de Scala Dei. En aquest tram, la calçada s'ha dividit en dues meitats, una pavimentada amb asfalt convencional i l'altra amb el nou material reciclat.
Durant un any, l'empresa municipal BIMSA i la UPC monitoraran paràmetres com el desgast, l'adherència i la resistència al trànsit en condicions reals de circulació urbana.
Segons el consistori, el nou asfalt té més durabilitat, perquè és més resistent i té més capacitat d'adherència, fet que podria reduir la freqüència amb què cal renovar les pavimentacions dels carrers. A més, permet reaprofitar un residu industrial i, a la vegada, evita l'extracció d'àrids del medi natural.
Si els resultats són positius, podria estudiar-se l'extensió d'aquest material en altres actuacions de millora i renovació del paviment a la resta de la ciutat.
Avui és notícia
La UE acorda facilitar l'expulsió de migrants i avala el model de centres de deportació de Meloni
Un any sense Al-Assad a Síria: entre la reconstrucció, la violència sectària i un nou rol mundial
Sis experts, dos de l'IRTA, investigaran l'origen i de quin laboratori hauria sortit la pesta porcina
Cues a l'AP-7, la C-16, la C-14 i l'N-260 en direcció Barcelona: les vies més plenes de l'operació tornada
Quan un embús fantasma atura el trànsit: per què passa i en quins punts n'hi ha més