Loteria de Nadal 2025
Comicis a Extremadura
Tiroteig a Johannesburg
Dossier Epstein
Tales il·legals arbres
Mort violenta Molins de Rei
Inuncat
Oficines Correus Extremadura
B9 de Badalona
Selectivitat 2026 (PAU)
Bustos cas Mercuri
Sumar PSOE
Christensen
Girona Atlètic de Madrid
Vinicius

L'ofici d'educar (El suplement)

Castanyada, Halloween o "Castaween"? "Ens ha arribat la versió hortera dels EUA"

Tots Sants i Halloween són una bona oportunitat per parlar de la mort i la por amb les criatures i trencar tabús

29/10/2021 - 11.28 Actualitzat 31/10/2021 - 07.30

Girem l'esquena a la mort, un dels últims gran tabús, i entenem que protegir les criatures és no parlar-ne; un error amb conseqüències, segons els experts. Què celebrem amb Halloween i Tot Sants? Com podem ajudar un infant a regular la por o a afrontar la mort d'algú estimat? I com s'ha de parlar de la mort a l'escola?

Tots Sants i Halloween, la porta als morts

La Castanyada és un àpat funerari que forma part d'una seqüència festiva més àmplia, Tots Sants, de culte i record als avantpassats; i  la contracció de Halloween, d'arrel celta, vol dir "vigília de tots sants".

Disfressar-se per anar a les cases a buscar dolços, ànimes en pena que busquen el descans perquè hi ha la creença que per aquestes dates l'inframon i el nostre món es toquen, i això permet passar d'una banda a l'altra, explica Amadeu Carbó, autor de "Fins aquí hem arribat" i expert en tradicions:

"Ho teatralitzem, però de manera buida, de Halloween ens ha arribat la versió hortera, ànimes que busquen el seu àpat funerari, llaminadures o panellets aquí, i si no el tenen s'enfaden i fan males passades, és el joc del "trick or treat" ("truco-trato").

El dia 1 de novembre anem a visitar els morts al cementiri, i el 2 ens venen a visitar a casa, d'aquí la tradició de les carbassetes de llum a Catalunya, per guiar els difunts fins a casa nostra.

Per Amadeu Carbó, és molt important ritualitzar i crear espais sagrats a casa per venerar i recordar els nostres difunts i acollir la dimensió espiritual que tots tenim. Com ho fan els mexicans amb "los altares de los muertitos".

Cal deixar de donar l'esquena a la mort i delegar-la a les empreses. Per Carbó, la cultura tradicional, a través de relats com el comte Arnau (una ànima en pena) ajuda a normalitzar la mort amb les criatures.

Fotograma de la pel·lícula "Coco"

Jugar amb la por ajuda a elaborar-la

Per la psicòloga Verónica Antón, directora de Senda, cal integrar la por i la mort a la vida quotidiana dels nens i les nenes; obrir espais, no contaminats dels tabús adults, per parlar-ne i perquè preguntin, i identificar si l'infant té prou recursos per elaborar aquella por, i que fins i tot que la pugui jugar:

"Si una nena petita pot jugar a ser un fantasma i riu i espanta un altre infant, controla la por, es posa i es treu la disfressa, i apareix el plaer de la por, que permet elabora-la ".

La por és una emoció instintiva, necessària i funcional que informa l'infant dels perills, però mai ha de ser tan gran que el paralitzi o el bloquegi; és clau tenir en compte el moment evolutiu del nen o nena.

No és el mateix exposar un nen de 3 anys a veure una disfressa realista d'una persona amb un ganivet clavat al cap que li regalima la sang a l'ull, que deixar-li veure a un nen de 10 anys. I és que abans dels 7 anys en les criatures predomina el pensament màgic i encara no hi ha capacitat de distingir la fantasia de la realitat; per tant, l'experiència el pot traumatitzar i cal protegir-los.

Davant de la recança de parlar de la mort amb les criatures per no fer-les patir, la psicòloga creu que s'ha de distingir entre protegir i sobreprotegir:

"Quan no parlem de la mort per protegir-lo, l'estem sobreprotegint, limitem la possibilitat d'experimentar i integrar una mica aquesta vivència, i si passa no estarà preparat"

Per la Verónica Antón, en el cas d'una mort propera a l'infant (pares, avis, germans) cal anar explicant-li amb paraules senzilles i adaptades a cada edat i de forma gradual el que està passant, de manera que no li quedi la fantasia que qualsevol persona pot morir o desaparèixer en qualsevol moment perquè allò que no anomenem el nen ho omple amb la seva fantasia, que pot ser pitjor que la realitat.

El tabú de la mort a l'escola

La pedagogia de la mort proposa incloure la mort de manera natural i transversal a l'aula, en dos moments: de forma preventiva; per exemple, a través de les fulles caduques i perennes i extrapolar-ho a les persones, tenint en compte el moment evolutiu de cada infant.

I de manera pal·liativa, quan mor algú de la comunitat educativa, segons explica la doctora en Educació i mestra Anabel Ramos, que va fer un doctorat en Pedagogia de la mort per trencar amb el tabú de la mort a l'escola:

"A l'escola no es parla de la mort, i menys de manera preventiva. Quan mor algú es fan poques actuacions, i només en algun cas es demana ajuda a un psicopedagog extern per acompanyar el procés".

Els docents tenen una escassa o nul·la formació en pedagogia de la mort; no s'inclou en la formació de Magisteri, excepte en una assignatura a la Universitat Autònoma de Madrid, sempre plena, i iniciatives puntuals de formació per mestres.

"El altar de los muertos" dedicat a Neus Català, fet pels alumnes de l'escola Octavio Paz (Xavier López)

Per la doctora en Educació és important que el docent faci un treball personal en relació a la mort, per oferir un acompanyament empàtic quan hi ha una mor a la comunitat educativa:

"Estar disponibles perquè l'infant expressi les seves emocions i mai utilitzar eufemismes com "ha marxat de viatge", una mentida en la que projectem el tabú pedagògic i que pot derivar en un dol patològic".

Contes i pel·lícules per parlar de la mort

Per l'Anabel Ramos, s'ha d'oferir l'oportunitat als nens i nenes de decidir quin és el grau de participació davant de la mort de qui estimaven.Pel que fa als recursos per parlar de la mort disponibles a les xarxes, l'Anabel Pla proposa: contes, com "Mamá, que es el cielo?" de María Shriver, "L'àvia Pepa se'n va" d'Esther Prim.

Pel·lícules en el cicle inicial: "Kung Fu panda" o "Buscant en Nemo"; en el cicle mitjà, "Germà os" o "Big hero", i en cicle superior, "La meva noia" o "El viatge de Chihiro"

Pel que fa a recursos en obert per a docents: el programa "T'ho prometo" (Mònica Badia), "Treballem el dol i la mort a l'escola" (cicle inicial, Palol Ribas) "Pedagogia de la vida i de la mort, eines d'acció tutorial" (primària, Anna Nolla).