Cau a mínims el nombre d'aprovats de l'examen teòric de cotxe i la DGT anuncia canvis

El percentatge d'aprovats a la primera ha passat del 57% al 41% en una dècada i la DGT farà a finals d'any exàmens menys memorístics
Lluís Freixes Carbonell
Periodista de 3CatInfo
3 min

Treure's el carnet de cotxe a la primera no ha estat mai fàcil. Però si abans el repte era l'examen de circulació, per a molts aspirants el maldecap és ara la prova teòrica.

Les dades a què ha tingut accés el 324.cat confirmen que a Catalunya, fa una dècada, 6 de cada 10 aspirants superaven a la primera l'examen teòric del carnet de cotxe. Ara l'aproven menys de la meitat: el 41%.

Per què cada cop hi ha més suspesos al teòric?

El sector confirma el repunt de suspesos al teòric i apunta diverses causes. Per a Sergio Martínez Olivares, professor de formació viària de l'Autoescola Cornellà, hi té molt a veure la davallada del nivell formatiu dels alumnes:

El nivell de comprensió lectora dels enunciats ha baixat i l'exigència de l'ensenyament obligatori, també. Però com que la dificultat d'aprovar el teòric de cotxe s'ha mantingut estable, ara a la gent li costa més.

Val a dir que les proves teòriques gairebé no han patit canvis en els darrers anys, més enllà de petites incorporacions al temari o la possibilitat de fer els tests per ordinador.

Als aspirants sovint els costa encertar les respostes "si les preguntes no són exactament iguals que les que han memoritzat", assegura Martínez, que es mostra crític amb què, en general, els alumnes "saben memoritzar, però no analitzen bé el que estan llegint".

Els exàmens teòrics inclouran per primer cop vídeos de percepció de risc (iStock)

Val la pena examinar-se "anant per lliure"?

Raül Viladrich, president de la Federació d'Autoescoles de Catalunya, també destaca que és "molt més probable" que els alumnes que van a l'autoescola superin l'examen que no pas els que van per lliure: "Proven sort i suspenen perquè no estan prou formats".

"En països com Alemanya o Àustria, la formació presencial és obligatòria mentre que en d'altres, com ara Bèlgica, si un alumne suspèn més de dues vegades el teòric, ha de tornar a passar per l'autoescola", explica.

Les dades de la DGT a Catalunya, aconseguides a través d'una petició d'accés a la informació pública, confirmen aquesta tesi: l'aspirant que passa per l'autoescola té, aproximadament, el doble de probabilitats d'aprovar l'examen a la primera que el que va per lliure.

El cas és que a Catalunya "molts alumnes", segons Viladrich, "es formen pel seu compte", fent proves tipus test en línia o mirant vídeos de formació a les xarxes.

"Aquest tipus de formació no serà mai tan efectiva com la presencial", assegura el president de la Federació d'Autoescoles de Catalunya.

En canvi, Natalia Padilla, cap provincial de Trànsit de Barcelona i coordinadora de Catalunya, admet que els alumnes formats en autoescoles "tindran millors resultats" que els que van per lliure, però ressalta la qualitat del material autodidacte de la Direcció General de Trànsit:

"La DGT posa a disposició dels alumnes materials informatius i formatius que són molt útils", assegura.

Padilla destaca que els alumnes poden fer els tests en línia en el mateix format que faran l'examen "perquè puguin familiaritzar-se amb el model de prova".

La DGT farà exàmens menys memorístics

Fa molts anys que el model d'examen teòric del carnet de cotxe és el mateix: 30 preguntes tipus test sobre qüestions viàries i de conducció segura i eficient.

L'alumne només pot fallar tres preguntes i, si aprova, significa que ha memoritzat prou bé el Reglament General de Circulació.

Aquest enfocament purament memorístic s'acabarà aviat. Padilla, en declaracions al 324.cat, confirma que la previsió per establir nous canvis serà "a finals de 2025".

Els exàmens, a partir d'aleshores, "inclouran vídeos de percepció de risc" que recrearan escenaris de perill real al volant. Així, s'avalua per primer cop la capacitat d'anticipació i la presa de decisions en situacions reals.

Temes relacionats

Avui és notícia

Més sobre Trànsit

Mostra-ho tot