Cotxes grans o pàrquings estrets? Més de la meitat de places d'aparcament han quedat petites
La mida dels cotxes ha anat augmentant amb els anys: el més venut el 2022, el Hyundai Tucson, és 90 centímetres més llarg i 34 més ample que el rècord de vendes de la dècada dels 70, el Seat 127. És el que els anglòfons ja han batejat com "autobesity". És a dir, autoobesitat o obesitat dels cotxes.
Com a resultat, moltes places d'aparcament, tant públiques com privades, han quedat petites. Això passa especialment a l'àrea metropolitana de Barcelona, on la normativa vigent, l'ordenança metropolitana d'edificació, data del 1978 i estipula que una plaça ha de mesurar com a mínim 4,50 metres de llarg per 2,20 d'ample, la mateixa mida establerta pel planejament a Lleida.
De fet, 4,5 metres és just el que fa el Hyundai Tucson, un SUV de grans dimensions. En canvi, al Seat 127 li sobraven 90 centímetres en les places de 4,5 de llarg.
Pel que fa a l'amplada, el Hyundai Tucson fa 1,856 metres. Així, en una plaça de 2,20 només queden 17 centímetres per banda per poder obrir les portes. Per contra, al Seat 127 -que feia 1,527- li quedaven 33 centímetres per costat.
La diferència entre tots dos es fa evident en la següent infografia:
Com a Barcelona, a Lleida el planejament de la ciutat estableix una mida de 4,50 x 2,20 metres per a pàrquings privats. Ara bé, per a aparcaments públics, la Paeria fixa un mínim de 4,5 metres per 2,40.
A Girona, l'ordenança municipal estableix un espai mínim de 4,80 metres per 2,30. A Tarragona ciutat s'estableixen places més grans: 5 metres per 2,5 com a mínim.
El 54% de les places no tenen la mida apropiada
Més de la meitat de les places d'aparcament no tenen la mida que caldria, segons un estudi de l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) del 2019. D'aquestes, un 30% són molt estretes, de menys de 2,30 metres o amb columnes que impedeixen obrir la porta. I un 24% tenen una mida molt justa (entre 2,30 i 2,39 metres).
És la conclusió a què va arribar aquesta associació de consumidors després d'analitzar 231 aparcaments públics i privats de 27 ciutats de l'estat espanyol, entre les quals hi ha les catalanes Barcelona i Tarragona.
Places especialment petites a Barcelona ciutat
D'entre les ciutats analitzades, Barcelona destaca pel gran nombre de places estretes, de 2,20 metres, moltes d'elles municipals. Màlaga també sobresurt perquè el 90% de les places té una mida insuficient. En canvi, Badajoz, Bilbao, Logronyo i Palma tenen les places més àmplies.
En aquest sentit, la delegada de l'OCU a Catalunya, Esther Lorente, reivindica al 324.cat que cal "harmonitzar la normativa", tant pel que fa a les mides dels pàrquings com les dels cotxes, per evitar aquesta disparitat.
L'obesitat dels cotxes: més contaminants i perillosos
L'obesitat dels cotxes és un fenomen que està en el punt de mira no només pels problemes d'aparcament, sinó pel fet que, com més gran i pesant és un vehicle, més contamina i més perillós és per als vianants en cas d'atropellament.
De fet, hi ha moviments com The Tyre Extinguishers que fan accions en diverses ciutats del món per denunciar l'increment de turismes de grans dimensions als nuclis urbans: a Barcelona van desinflar rodes a Sarrià al juny.
D'altra banda, un estudi del Journal of Safety Research conclou que els infants tenen vuit vegades més probabilitats de morir després de ser atropellats per un SUV o un vehicle de grans dimensions que no pas per un altre tipus de cotxe.
46 centímetres més de llarg i 18 més d'ample
Fins i tot si ens fixem en l'evolució d'un mateix model de cotxe, veiem com la tendència ha estat anar-lo fent més gran a mesura que han passat els anys.
Així, el Volkswagen Golf d'ara --la vuitena generació-- és 46 centímetres més llarg i 18 centímetres més ample que el de la primera generació, del 1974. I l'últim model de Ford Fiesta, que tot just ara s'ha deixat de fabricar, fa 44 centímetres més de llarg i 17 més d'ample que el del 1976.
Regne Unit: 161 models més llargs que els aparcaments
El problema no és exclusiu de casa nostra. Al Regne Unit, una trentena de models de cotxe són tan amples que hi ha problemes per obrir les portes en una plaça d'aparcament ordinària, mentre que 161 són més llargs que una plaça d'aparcament estàndard, que allà fan 4,8 metres de llarg per 2,4 d'ample.
Així ho revela una anàlisi feta pel portal Which? que situa el BMW i7 al capdavant dels més llargs, ja que excedeix en 59 centímetres la llargada de les places d'aparcament. En segona posició hi ha el Mercedes-Benz SClass Hybrid, que es passa de 44,6 centímetres i el tercer lloc l'ocupa l'Audi A8, que és 37,2 centímetres més llarg que els espais per aparcar.
Pel que fa als més amples, destaquen el Land Rover Discovery, el Jaguar I Pace i el BMW X5. Tots ells fan poc més de 2 metres d'amplada, de manera que queden menys de 20 centímetres per banda per obrir les portes.
