Barcelona vol menys cotxes sense prou alternatives per als 500.000 que hi entren cada dia
Imatge de la Gran Via, a l'encreuament amb el carrer Pau Claris (ACN / Andrea Zamorano)

Cotxes i motos no podran travessar Barcelona pels laterals de Diagonal i Gran Via

A partir del 8 de febrer, la velocitat màxima serà de 30 km/h i s'obligarà a girar els vehicles que hi circulin quan es trobin amb determinades vies de connexió
Agències
3 min

Els vehicles privats no podran utilitzar els carrils laterals de l'Avinguda Diagonal i la Gran Via de les Corts Catalanes per creuar la ciutat de Barcelona. A més, la velocitat màxima de circulació serà de 30 km/h.

Entre el 8 i el 15 de febrer, s'implantarà la nova senyalització vertical i horitzontal als laterals dels dos carrers, que obligarà a girar a la dreta els vehicles que circulin per aquests carrils laterals quan es trobin amb determinades vies de connexió.

Així, exceptuant bicis i taxis, els vehicles hauran de buscar recorreguts alternatius als habituals per arribar al seu punt de destí, ja que hauran de complir amb aquests girs. Això pot afectar, per exemple, el recorregut d'un veí amb el seu cotxe per arribar fins al pàrquing de casa o un transportista que distribueix mercaderies a un comerç.

A l'Avinguda Diagonal, al lateral mar, els vehicles hauran de girar a les cruïlles amb Muntaner, Rambla Catalunya, Pau Claris i Bailén. Pel que fa al lateral muntanya, els girs s'hauran de fer als encreuaments amb Roger de Llúria, Via Augusta i Aribau.


Pel que fa a la Gran Via, al costat mar, els girs obligatoris s'hauran de fer a les cruïlles amb Vilamarí, Viladomat, Villarroel, Muntaner, Balmes, Pau Claris, Nàpols i Marina.

Per ara, es descarta controlar el bon ús dels laterals de les dues avingudes amb càmeres, però la Guàrdia Urbana vetllarà pel compliment de la nova mobilitat en aquests trams.

Canvis en la circulació als laterals de la Diagonal i la Gran Via
Canvis en la circulació als laterals de la Diagonal i la Gran Via (Ajuntament de Barcelona)

Carrils bici als laterals

Al setembre culminaran les obres perquè els carrils bici de totes dues vies estiguin totalment a les calçades laterals. Aquesta inclusió dels carrils bici comportarà l'eliminació d'un carril per sentit a la Diagonal. En el cas de la Gran Via, s'eliminarà un cordó de serveis en un costat i un carril de circulació a l'altre.

Tant a la Diagonal com a la Gran Via, les calçades centrals mantenen els sentits i la senyalització actual.

La tinent d'alcalde d'Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat, Janet Sanz, i la regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, han posat èmfasi en el fet que "l'accessibilitat està garantida" perquè en cap tram es prohibeix la circulació i només s'haurà de buscar un camí alternatiu.

Pel que fa al transport públic, Alarcón ha assegurat que en algun tram petit dels laterals hi ha autobusos, però no els afectarà perquè "la major part dels busos passen pel carril central".

L'Avinguda Diagonal de Barcelona, pràcticament sense cotxes
L'Avinguda Diagonal de Barcelona, pràcticament sense cotxes (ACN / Àlex Recolons)

De mesura provisional a canvi estructural

D'aquesta manera, l'Ajuntament busca pacificar els laterals de forma permanent. El consistori vol convertir en estructurals algunes de les mesures provisionals als carrers adoptades per la pandèmia.

Arran de la pandèmia i les necessitats d'incrementar l'espai per moure's amb seguretat per la ciutat, a l'abril es va executar el tancament al trànsit dels laterals de l'avinguda Diagonal i de la Gran Via de les Corts Catalanes. D'aquesta manera, es guanyaven espais per als vianants.

Des d'aleshores, fins a finals del 2020, s'ha restringit el pas de vehicles en diversos trams dels laterals. A partir de dilluns de la setmana vinent, aquests canvis ja seran estructurals.

Temes relacionats

Avui és notícia

Més sobre Mobilitat

Mostra-ho tot