Netflix Warner HBO
Pesta porcina africana
Operació sortida
Concerts Rosalía Lux
Assassinat d'Abu Shabab
Sandro Giacobbe
Servei militar Alemanya
Cas Helena Jubany
Portes obertes Parlament
Pla Moves III
ES-Alert dana
Flick Barça prèvia Betis
Eric Garcia renova Barça
Hugo Mallo abús sexual

Denuncien traves per canviar a la tarifa regulada de gas, que és més barata

Organitzacions de consumidors assenyalen les companyies i Competència diu que ho vigilarà de prop

Esther Ortega

04/11/2022 - 17.46 Actualitzat 04/11/2022 - 17.47

La por que la factura del gas es dispari aquest hivern ha empès molts clients a canviar-se a la tarifa regulada, l'anomenada TUR. Una tarifa que s'actualitza cada tres mesos, però que té els increments limitats pel govern espanyol. Per això, ara per ara és, amb diferència, la més econòmica del mercat.

I aquesta por ha portat molts usuaris a sol·licitar un canvi de tarifa que en molts casos no ha resultat tan fàcil com semblaria. I és que durant les darreres setmanes han estat constants a les xarxes socials les queixes expressant la seva frustració perquè no aconseguien fer el tràmit.

Les companyies que ofereixen la tarifa regulada són només quatre: Gas & Power, propietat de Naturgy; Energia XXI, propietat d'Endesa; Curenergia, d'Iberdrola, i Baser, de Total Energy, i asseguren que l'allau de peticions els ha desbordat les pàgines web i centraletes.

Reconeixen que fins fa poc el nombre de clients que sol·licitaven el canvi era residual, però ara Iberdrola diu que en l'últim mes han duplicat els clients de la TUR, i Naturgy i Endesa asseguren que han incrementat el nombre d'agents per atendre trucades telefòniques.

És la seva resposta als advertiments de les autoritats i a les queixes dels usuaris.

Des de l'associació de consumidors Facua, Rubén Sánchez explica que no hi ha cap norma que obligui aquestes companyies a augmentar el nombre de treballadors i assegura: "Són empreses a les quals no interessen aquestes altes, perquè ho fan per obligació, això d'oferir la tarifa regulada." I afegeix:

"Si fos una companyia del mercat lliure que, de sobte, rep 100.000 trucades i això no els hi hagués passat mai, contractarien un munt de persones per guanyar diners. Ara bé, han reduït el nombre de treballadors? Han aturat el funcionament de les línies telefòniques? Això és el que hauria d'estar investigant Competència."


La CNMC investiga si s'estan posant traves als clients

De fet, la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència avisa que ho està vigilant molt de prop. Ho adverteix Pep Salas, conseller de la CNMC:

"Si hi ha una pràctica no correcta s'investigarà, i acabarà com toqui; per tant, amb aquest missatge el que estem dient és que tothom s'anticipi i eviti caure en aquestes pràctiques."


Facua denuncia que Iberdrola havia desindexat de Google la pàgina

Aquest dimarts, però, un tuit encenia encara més la polèmica. Un advocat denunciava que Iberdrola havia desindexat del buscador de Google la pàgina de Curenergia --la seva filial que ofereix la tarifa regulada--, de manera que si es posava al buscador no hi apareixia. Ara, però, ho haurien resolt i ja surt com a primera opció.

La companyia Iberdrola no ha volgut pronunciar-se sobre el cas. Qui sí que ha mogut fitxa és Facua, que ja ho ha denunciat.

"El que ha fet Iberdrola és un joc de trilers... on és la boleta? Creiem que la boleta és la pàgina web de la mateixa Iberdrola perquè amaga l'autèntica boleta, que és la de Curenergia."

Segons diu Facua: "És una pràctica que, si es considerés il·legal, per part de Competència, comportaria una sanció econòmica, que evidentment seria inferior al perjudici que ha causat a multitud de consumidors que no han estat capaços de contractar la tarifa regulada perquè s'han perdut en la recerca, o fins i tot han pogut arribar a contractar la d'Iberdrola del mercat lliure, confosos."

Quan un client demana el canvi, ha de trucar directament a una de les quatre comercialitzadores que ofereixen la TUR, que li enviaran el nou contracte i s'encarregaran de fer tot el tràmit; un tràmit que, per llei, haurà de durar com a màxim 7 dies hàbils.