Descobreixen una obra inèdita de Lola Anglada restaurant-ne una altra
La pintura, mai catalogada, ha rebut el nom de "Dona amb llimones" i s'ha trobat darrere de "Noies a la vinya"
Redacció
03/07/2025 - 12.00 Actualitzat 04/07/2025 - 09.43
Durant els treballs de conservació d'una de les pintures de l'artista catalana Lola Anglada s'ha descobert una obra inèdita d'aquesta artista clau de l'art i la il·lustració del segle XX a Catalunya.
L'obra que ha presentat aquest dijous la Diputació de Barcelona mai havia estat catalogada, i ha rebut el nom de "Dona amb llimones".
L'obra ha estat amagada durant dècades darrere d'un altre quadre, "Noies a la vinya", al qual feien treballs de conservació en el Fons Historicoartístic de la Diputació de Barcelona. La pintura es va descobrir el 2021, en el moment de revisar i reemmarcar l'obra "Noies a la vinya", que havia de ser cedida al Vinseum, Museu de les Cultures del Vi de Catalunya, on s'exposa actualment.
En retirar la tela del bastidor, es va identificar amagada al revers una segona tela amb la pintura d'una dona "en un pati enjardinat amb llimoneres, flors rosades i testos blaus", segons la descripció dels tècnics.
"Una dona amb cabells negres, vestida amb un llarg vestit lila i davantal blanc, sostenint diverses llimones."
La pintura no estava acabada, ni titulada, ni tampoc signada, però els especialistes van apreciar "l'estil, temàtica i paleta cromàtica clarament vinculats a Lola Anglada".
Estudis tècnics i estilístics atribueixen l'obra a Anglada
Per confirmar que l'autora era Lola Anglada (Dolors Anglada i Sarriera, 1892-1984) la Diputació de Barcelona va encarregar dos estudis: un d'estilístic, a càrrec de Montserrat Castillo, historiadora i crítica d'art, especialista reconeguda en l'obra d'Anglada, i un d'analític, dut a terme per Núria Guasch, restauradora del Grup de Recerca en Conservació-Restauració del Patrimoni de la Universitat de Barcelona.
L'estudi tècnic va incloure l'anàlisi de materials i pigments, comparant-los amb els de l'obra "Mare i nena a la vinya", també del fons de la Diputació de Barcelona.
Tots dos estudis coincideixen a atribuir l'obra a Lola Anglada. L'informe de la doctora Castillo conclou que "res no en contradiu l'autoria" i certifica la pintura com a original de l'artista barcelonina.
La intervenció de conservació i restauració ha permès conservar les dues pintures per separat.
Fons artístic de Lola Anglada
Lola Anglada va cedir el seu fons artístic a la Diputació de Barcelona, que actualment custodia més de 2.900 obres de l'artista --entre dibuixos, pintures i llibres il·lustrats-- dins del seu Fons Historicoartístic, que té cura de la documentació, conservació i difusió de la seva obra.
Algunes de les peces del fons han estat dipositades a museus de la Xarxa de Museus Locals, com el Museu Maricel de Sitges o el Vinseum de Vilafranca del Penedès. A més, la Diputació col·labora regularment amb institucions museístiques de tot l'Estat mitjançant préstecs temporals per a exposicions.
Avui és notícia
La llevantada s'intensifica i s'espera un Sant Esteve passat per aigua i amb temporal de mar
Mal temps a la carretera: què ha de tenir el kit d'emergència del cotxe?
Ucraïna celebra el quart Nadal de la guerra en espera d'una resposta oficial de Moscou al pla de pau
Mantes i menjar calent per als desnonats del B9 que passen Nadal arrecerats sota el pont
El B9 de Badalona: radiografia (i responsabilitats) d'un desallotjament a les portes de Nadal