Desigualtat entre Rodalies i regionals: abonaments 72 euros més cars per a un trajecte gairebé igual

La pèrdua de la gratuïtat de Renfe comportarà desigualtats importants entre els usuaris de Rodalies i els de Mitjana Distància
Rubén Cabús Lomba
Periodista de Societat de 3CatInfo
2 min

A partir de l'1 de juliol, agafar el tren a Sant Vicenç de Calders o a Torredembarra, dues estacions situades a tan sols 12 quilòmetres, implicarà una important diferència de preu. L'abonament mensual per viatjar a Barcelona costarà 20 euros si optem pel primer cas, i 92 si preferim viatjar des de Torredembarra. El motiu és el canvi de model tarifari que s'aplicarà a Renfe després de tres anys de gratuïtat a Rodalies i Mitjana Distància.

La principal novetat d'aquest nou model és la creació d'un abonament mensual que costarà 20 euros i que permetrà viatjar de manera il·limitada per tota la xarxa de Rodalies Catalunya.

Aquest bitllet també es podrà fer servir a la resta de trens de rodalia de l'Estat i serà a meitat de preu per als joves i gratuït per als infants.

Sant Vicenç de Calders, ubicada al terme municipal del Vendrell, és la darrera estació de l'R2 Sud i de l'R4. En canvi, Torredembarra és la primera parada fora de l'àmbit de Rodalies cap al sud i on, per tant, ja cal adquirir abonaments de Mitjana Distància per viatjar fins a Barcelona, tot i que tindran una bonificació del 40%.

Aquesta diferència de preu tan abismal entre dues estacions tan properes també es produeix entre Maçanet-Massanes (R1 i R2 Nord) i Sils, primera estació fora de l'àmbit de Rodalies cap al nord. Només sis quilòmetres separen aquestes dues parades.

Anna Gómez, portaveu de la plataforma Dignitat a les Vies, posa el crit al cel:

Demanem preus equitatius entre Rodalies i regionals. No pot ser que uns viatgin per 20 euros i els de Mitjana Distància, que patim un servei molt pitjor, haguem d'assumir tarifes tan diferents. Tenim la sensació que, com més lluny vivim de Barcelona, menys catalans som.

I és que, a partir del juliol, les diferències de preu entre els usuaris de Rodalies i Mitjana Distància seran molt importants.

Fins i tot hi haurà usuaris que podran comprar abonaments mensuals de 20 euros i fer trajectes molt superiors en temps als que faran altres viatgers de Regionals per un preu molt superior. Un exemple:

De moment, el Departament de Territori no s'ha pronunciat sobre la possibilitat d'afegir alguna bonificació extra a la del 40% en trens de Mitjana Distància publicada al BOE.

Alguns exemples de com varia el preu dels abonaments amb aquesta bonificació:


Aquest canvi tarifari serà, en principi, temporal fins a l'entrada en vigor d'un futur bitllet únic que volen implementar la Generalitat de Catalunya i el Ministeri de Transports.

L'Avant manté el 50% de descompte actual

El servei de trens d'alta velocitat Avant, que connecta Barcelona, Lleida, Figueres, Girona i Camp de Tarragona, no patirà canvis tarifaris durant la segona meitat de l'any, ja que es mantindrà la bonificació actual del 50%.

Per la plataforma Dignitat a les Vies aquest fet és inversemblant, com denuncia la portaveu, Anna Gómez:

Hi haurà més descompte en un servei exclusiu com és l'Avant que al regional. Com s'explica això?.

Un tren Avant de Renfe
Un tren Avant de Renfe (Europa Press)

Avui és notícia

Més sobre Transport públic

Mostra-ho tot