
El Congrés Mundial d'Arquitectura de Barcelona busca solucions a un planeta en transició

Les Tres Xemeneies de Sant Adrià de Besòs competeixen en alçada amb la Sagrada Família i durant quatre dies també buscaran projectar-se al món com un dels edificis més singulars del país. Serà una de les seus principals del Congrés Mundial d'Arquitectura, que s'inaugura aquesta nit i que s'allargarà fins al 2 de juliol, amb un programa que també es desplegarà al Centre de Convencions Internacional de Barcelona, al recinte del Fòrum.
Al capdavant del Congrés hi ha sis comissaris. Són sis arquitectes que s'han proposat abordar debats urgents, sobre ecologia, nous materials de construcció, reutilització dels espais en desús o habitatge públic, per donar resposta a un món en transició, amb reptes socials i climàtics.
"Les tres xemeneies de Sant Adrià de Besòs és el lloc on volem pensar en tot el que s'ha fet fins ara i tot el que ha de venir", diu Mariona Benedito, una de les sis comissàries de l'esdeveniment.
Aquest vestigi industrial planteja totes les preguntes que ens haurem de fer durant el congrés.
"La manera com construir les nostres ciutats, els recursos que fem servir, tenen conseqüències d'abast planetari, en territoris d'extracció mineral, de desforestació...", afegeix Pau Bajet, un altre dels sis comissaris.

Segona edició a Barcelona, única al món
Els comissaris del Congrés representen una nova generació d'arquitectes, ben diferent de la que ara fa 30 anys liderava el debat en una altra edició del congrés que es va celebrar a la Barcelona postolímpica, l'any 1996. És l'única ciutat que ha estat escollida per celebrar-lo dues vegades.
Aquella edició és especialment recordada per l'allau de visitants, que es van alçar en protestes per la limitació de l'aforament, i pels arquitectes "estrella" que van venir a la ciutat, com Peter Eisenman o Norman Foster.
"Eren tot homes, blancs... nosaltres en canvi hem creat un equip paritari de diferents generacions i ens hem adonat que la gran majoria de ponents que convidem no són un nom reclam, molts són col·lectius, cooperatives o equips molt grans de gent. La manera de treballar l'arquitectura ha canviat radicalment. I no només es construeix, hi ha arquitectes que treballen amb dades, altres que investiguen materials o que projecten comptant amb la participació ciutadana", recorda Carmen Torres, arquitecta i comissària del congrés.
Aquest congrés durà a la ciutat noms que estan marcant l'arquitectura del moment i que aposten per opcions més conscients i compromeses.
Entre els 250 ponents hi ha el despatx Architecten Jan de Vylder Inge Vinck, autors de la renovació del Palau d'Exposicions de Charleroi, l'obra mereixedora del Premi d'Arquitectura Contemporània de la Unió Europea - Mies van der Rohe.

Un guardó que també van rebre anteriorment els francesos Lacaton Vassal, per la transformació de 530 habitatges socials a Grand Parc, a Bordeus. Són referents en la reutilització d'espais i participaran en el Congrés en un diàleg sobre arquitectura eficient amb els Harquitectes, el despatx català del moment, amb encàrrecs com l'ampliació del MNAC o el Macba.

Una altra de les presències destacades és la xinesa Xu Tiantian, que ha revitalitzat pobles de la Xina rural, amb projectes d'"acupuntura arquitectònica", utilitzant intervencions subtils i específiques per a cada lloc, amb materials locals. Una manera d'estimular la sostenibilitat social, cultural i ecològica.

També serà a Barcelona l'últim Premi Pritzker, el Nobel de l'arquitectura, el xilè Smiljan Radić, i el japonès Shigeru Ban, que mostrarà les seves arquitectures construïdes amb tubs de cartró.
Però aquest Congrés vol ser multidisciplinari i també compta amb sociòlegs, economistes, cineastes, enginyers, filòsofs i un gran ventall de professionals que, com recorda Carmen Torres, "impacten en la manera com es fa arquitectura".
Els arquitectes Tomeu Ramis, Pau Sarquella i Maria Giramé completen el sextet de comissaris que lideren la cita.
On es fa el Congrés Mundial d'Arquitectura?
Durant el dia es desplegarà un programa de ponències al CCIB (Centre de Convencions Internacionals de Barcelona) i a la tarda, el debat es desplaçarà a les Tres Xemeneies de Sant Adrià de Besòs, a l'Open fòrum, que es farà en una graderia davant del mar amb capacitat per a 1.500 persones i s'obrirà a la participació del públic.
A l'interior de l'edifici es podrà visitar l'exposició principal del Congrés, que mostra prototips i instal·lacions que són fruit de les investigacions que s'han encarregat a diferents despatxos d'arquitectura i també a estudiants que arriben d'arreu.
Al DHUB, a la plaça de les Glòries, es podrà veure una mostra d'arquitectura contemporània amb propostes de 54 països, i a la Sagrada Família se celebrarà la cerimònia d'entrega dels Premis de la Unió Internacional d'Arquitectes (UIA), que cada dos anys impulsa aquest congrés en una ciutat diferent.
Ja hi ha 10.000 participants inscrits. "A nosaltres ens agradaria que aquest congrés posés la llavor de moltes línies d'investigació que s'hauran de seguir desenvolupant", diu Tomeu Ramis. A partir de demà, la capital catalana bullirà d'idees i de debats on es pensarà l'arquitectura del futur.








