Sílvia Munt Premi Gaudí d'Honor 2026
Rosalía LUX Tour
Nou atac israelià Gaza
ES-Alert dana
Federica Mogherini
Matthew Perry
Mundial 2026 Trump
Veritats i mentides immigració
Origen pesta porcina
Ajuts cotxe elèctric
Fira de Guadalajara
Manga Barcelona
Copa del Rei
Atlètic Balears Espanyol
Sant Andreu

El nou calendari de l'L9 del metro: acabada el 2032, gairebé 30 anys després d'iniciar-ne les obres

La tuneladora, que està aturada a Mandri, reprendrà la marxa la setmana que ve per completar el túnel pendent fins a Lesseps

29/09/2025 - 13.58 Actualitzat 29/09/2025 - 14.55

Les obres per completar la línia 9 del metro de Barcelona acabaran el 2032. És la nova data que ha fixat la Generalitat per culminar una de les infraestructures més costoses i complexes i que suma diversos endarreriments.

La construcció s'haurà allargat gairebé 30 anys (va començar el 2003) i s'hi hauran invertit 6.271 milions d'euros, segons ha detallat la consellera de Territori, Sílvia Paneque, en una visita d'obres.

El 2032 es posaran en marxa les últimes estacions, però la previsió és que durant el 2031 ja es podrà circular per l'L9 de punta a punta i connectar pel tram central els ramals nord i sud que ja funcionen.

Com a fita més recent, la tuneladora que està aturada a Mandri (al barri de la Bonanova) reprendrà la marxa la setmana que ve. Haurà de perforar 1,6 quilòmetres de túnel fins a Lesseps per completar el tram central:

 

La màquina ha estat un any parada per canviar-ne la roda de tall i fer-la més robusta al nou terreny a què s'enfrontarà: granit, pissarra i gres. Avançarà 130 metres cada mes de mitjana.

La tuneladora de l'L9 al pou de Mandri, des d'on reprendrà la marxa fins a Lesseps (EFE/Marta Pérez/pool)

Obertura d'estacions per fases

La previsió és que la tuneladora arribi a Lesseps a finals de l'estiu del 2026. En paral·lel, també s'està treballant en les altres estacions del tram central de l'L9 per anar-les obrint per fases.

La Generalitat treballa amb l'objectiu de posar en marxa quatre estacions el 2027 (tal com es va anunciar) i anar obrint les altres entre el 2030 i el 2032 amb aquest calendari:

  • 2027: Obertura de les estacions de Guinardó | Hospital de Sant Pau, La Sagrera, Plaça de Maragall i La Sagrera TAV.
  • 2030: Posada en funcionament de les estacions de Lesseps i Camp Nou.
  • 2031: Connexió dels ramals nord i sud pel tram central (tot el túnel acabat) i obertura de les estacions de Campus Nord, Sarrià, Mandri i Sanllehy.
  • 2032: Posada en funcionament de les estacions de Manuel Girona i el Putxet.

Segons Paneque, el ritme d'execució de l'obra ha estat marcat en tot moment per criteris tècnics. "No hi ha hagut calendari mediàtic; la prevenció ha estat un eix fonamental", ha dit la consellera:

"Comencem a palpar allò que alguns havien estat imaginant i treballant durant molts anys."

Quan estigui completa, l'L9 del metro tindrà 48 quilòmetres amb una cinquantena d'estacions, de les quals 17 amb enllaç amb altres línies.