El retorn de Joan Miró a Palma: la ciutat es bolca en l'artista amb quatre mostres simultànies
Joan Miró ha tornat a Palma més de quaranta anys després de la seva mort. La ciutat és l'escenari de "Paysage Miró", l'exposició més extensa que s'ha fet sobre l'artista a la ciutat i que, en paraules del seu net, Joan Punyent, era "un deute pendent".
De fet, "Paysage Miró" no és una sola exposició, sinó quatre mostres simultànies que es desenvoluparan alhora en escenaris emblemàtics de la ciutat: La Llotja, la seu de la Fundació Miró a Mallorca, el museu Es Baluard i el Casal Solleric.
En total, es mostraran un centenar d'obres que recorren pràcticament tota la seva carrera. Una fita que ha estat possible gràcies a la col·laboració del govern Balear, l'Ajuntament de Palma, el Consell de Mallorca, el Museu Reina Sofia i la Sala Pelaires.
Pel seu net, el projecte reafirma l'eix que formen les fundacions Miró, instal·lades a Barcelona, Mallorca i Mont-roig del Camp. "No volia marxar d'aquest món sense veure el triangle mironià consolidat", ha afirmat.
Miró, de fet, era net de mallorquins, es va casar amb la mallorquina Pilar Juncosa i sempre va mantenir estrets lligams amb l'illa, on es va instal·lar el 1956 i va morir l'any 1983.
4 exposicions, 4 cares de l'artista
Per espais, a la Fundació Miró s'hi exposarà "L'espurna màgica", una mostra amb objectes, eines del camp i altres elements que el van inspirar després d'instal·lar-se a Mallorca el 1956 i on s'aborden les seves relacions personals i creatives amb altres creadors del segle XX com Picasso, Calder o Klee.
Al Casal Solleric, "El color i la seva ombra" se centra en la relació que va establir entre pintura i escultura en l'obra tardana i en les figures essencials del seu univers creatiu.
En canvi, Es Baluard acull "Pintar entre les coses", que exposa una selecció d'obres de la seva última etapa per brindar una lectura de l'artista com a figura clau en l'evolució de la pintura del segle XX.
Per acabar, La Llotja acull deu escultures creades entre 1949 i 1970 a "La força inicial": peces de bronze de l'artista i el seu vincle amb el paisatge, entre les quals destaca "Oiseau lunaire", que s'ha traslladat des del Museu Reina Sofia.
