El transport públic recupera usuaris, però encara queda lluny dels nivells prepandèmia
El març del 2020, amb el confinament més estricte de la població, l'ús del transport públic va caure en picat, tot i que la demanda ha pujat la primera meitat de l'any a l'àrea de Barcelona, i encara queda un 40% per sota de la de fa dos anys.
El nombre de validacions, és a dir, del nombre de viatges a la xarxa de Barcelona, es va reduir pràcticament a la meitat.
Aquest 2021, amb l'aixecament d'algunes restriccions, hi ha hagut un increment notable d'usuaris, però la xifra final encara queda lluny dels nivells anteriors a la pandèmia.
El 2019, de fet, va ser l'any rècord en nombre d'usuaris: entre gener i juny es van fer més de 524 milions de viatges. Aquest any, la xifra final arriba tot just als 328 milions, un 39,5% menys.
Trens i metro, els més mal parats
De tots els modes de transport, rodalies i metro són els més afectats, amb caigudes superiors al 40% respecte als nivells de fa dos anys. Els autobusos urbans, en canvi, en surten menys mal parats, amb un descens del 30%.
Unes dades que, probablement, s'expliquen per la manca d'alternatives per a més usuaris d'aquest mode de transport.
Usuaris més fidels
Tot i que el nombre global hagi baixat, el cert és que el transport públic acumula ara més passatgers que el fan servir de manera habitual. Les validacions amb la targeta T-usual (que permet fer viatges il·limitats durant 30 dies) són un 23% superiors a la dels títols equivalents l'any 2019.
És a dir, hi ha més persones que utilitzen el transport públic diàriament. Per contra, han caigut els usuaris esporàdics, especialment els turistes i persones de la resta de Catalunya que es desplaçaven puntualment a Barcelona.
Recuperació accelerada
L'Autoritat del Transport Metropolità preveu que la recuperació s'accelerarà en els pròxims mesos, i dibuixa dos escenaris per a la segona meitat de l'any, amb xifres d'entre 461 i 486 milions de validacions, molt superiors a les del primer semestre.
