Trump refreda les expectatives que havia generat sobre un acord de pau entre els EUA i l'Iran
Butlletí Mirada Global
Cada setmana un article exclusiu per enendre cap a on va el món
Informacions contradictòries sobre l'estat de les negociacions per a un acord de pau a l'Orient Mitjà. Aquest dissabte tant Donald Trump com el govern pakistanès --que fa de mediador en les converses entre els Estats Units i l'Iran-- van coincidir que l'acord per posar fi a la guerra era "més a prop que mai" després dels avenços de les últimes hores.
Ni vint-i-quatre hores més tard, però, Trump ha refredat les expectatives d'un acord imminent.
En un missatge a la xarxa Truth, el president dels Estats Units ha assenyalat que les converses "avancen de manera constructiva", però ha aclarit que ha demanat als representants nord-americans que "no tinguin pressa per tancar un acord", ja que el temps corre a favor de Washington. El mateix Trump ha assegurat aquest dilluns que l'acord amb l'Iran "serà gran i signidicatiu o no hi haurà acord".
Per la seva banda, també aquest dilluns, el secretari d'Estat dels Estats Units, Marco Rubio, ha concretat que estan esperant resposta de l'Iran i ha avisat que Trump "no farà un mal acord".
De fet, el Teheran ja ha advertit que la signatura no serà imminent, però reconeix que s'ha avançat.
Un acord que s'està ultimant
En els últims dies hi ha hagut diversos comentaris que apuntaven que l'acord entre Washington i Teheran s'estava a punt de tancar i podria fer-se oficial aquest mateix cap de setmana.
De fet, des de l'Índia, Marco Rubio ha dit aquest diumenge que en les pròximes hores hi podria haver un anunci important sobre la guerra de l'Iran. El cap de la diplomàcia nord-americana ha assegurat que en les últimes 48 hores s'han fet avenços importants sobre el bloqueig de l'estret d'Ormuz.
A Nova Delhi, on s'ha reunit amb el seu homòleg indi, Subrahmanyam Jainshankar, Rubio ha indicat que el tema iranià s'ha de resoldre "d'una manera o una altra".

Aquest dissabte Trump i fonts del govern pakistanès van situar la possibilitat d'un acord "més a prop que mai" i van apuntar que les dues parts estan "ultimant un memoràndum d'entesa" sobre un alto el foc.
El portaveu del Ministeri d'Afers Exteriors iranià, Esmaeil Baghaei, ha dit que totes dues parts han acostat posicions en l'última setmana i que l'Iran treballa amb un memoràndum d'entesa de 14 punts.
Per la seva banda, el cap de l'exèrcit del Pakistan i mediador del conflicte, Asim Munir, s'ha entrevistat aquest cap de setmana amb els principals negociadors iranians. De retorn al seu país, ha emès un comunicat assegurant, literalment, que hi ha hagut "progressos encoratjadors cap a una entesa final".

"Els aspectes i detalls finals de l'acord s'estan discutint actualment i s'anunciaran aviat", va dir dissabte Trump en un missatge a Truth Social, la seva xarxa, en què assegura que l'acord inclourà la reobertura de l'estret d'Ormuz.
A més, ha explicat que ha mantingut "molt bones" converses telefòniques amb dirigents de l'Aràbia Saudita, els Emirats Àrabs Units, Qatar i Bahrain; també amb els presidents de Turquia, Recep Tayyip Erdogan, i Egipte, Abdel Fattah al-Sisi; amb el rei de Jordània i amb Asim Munir, cap de l'exèrcit del Pakistan i mediador en el conflicte. "Per separat, he fet una trucada al primer ministre Bibi [Benjamin] Netanyahu, d'Israel, que també ha anat molt bé", ha afegit Trump.
Però només 24 hores més tard, ha refredat les expectatives creades i ha dit que els Estats Units no tenen pressa per tancar un acord amb l'Iran. Trump ha afegit que el bloqueig dels ports iranians a Ormuz romandrà totalment vigent fins que no es signi un acord que posi fi a la guerra.
Les negociacions sobre el memoràndum d'entesa sembla que estan encallades en "una o dues clàusules" sobre les quals no es resolen les discrepàncies, segons ha explicat, en la mateixa línia, l'agència iraniana Tasnim.
Tasnim, a més, cita fonts iranianes que acusen els Estats Units de crear obstacles i que asseguren que si Washington persisteix en aquesta actitud no hi haurà possibilitat d'assolir cap acord.

Alliberar actius financers
Ara per ara no s'han fet públics gaires detalls del possible acord, però l'Iran ha filtrat que comportaria un termini per reobrir l'estret d'Ormuz i l'aixecament del bloqueig financer sobre els actius iranians en bancs estrangers.
Pel que fa al bloqueig financer, l'agència iraniana Tasnim ha assegurat que el memoràndum d'entesa estableix que una part dels actius iranians ha de ser alliberada en una primera fase, i que el mecanisme d'alliberament de la resta es negociarà posteriorment.
Sobirania sobre Ormuz
Sobre l'estret d'Ormuz, Tasnim diu que el memoràndum d'entesa inclou un termini de 30 dies per reobrir-lo i recuperar el trànsit de vaixells d'abans de la guerra, sempre que el bloqueig naval imposat pels Estats Units s'aixequi completament.
Tasnim afegeix que l'Iran posa l'èmfasi en l'exercici de la seva sobirania sobre Ormuz, de diverses maneres que seran detallades més endavant. Per exemple, planteja no cobrar peatge, però sí per "serveis" de seguretat, segons ha concretat el portaveu del ministeri d'Exteriors iraní, Ismail Bagaei.
La qüestió nuclear
Trump ha dit en una entrevista a la cadena CBS que ja ha vist un esborrany de l'acord. No n'ha volgut donar més detalls, però ha assegurat que inclourà un apartat que certifiqui que Teheran no podrà fabricar mai armes nuclears.
Des de l'Iran confirmen que s'han fet progressos en la negociació, però apunten, en canvi, que la qüestió clau de les armes nuclears no formaria part de cap proposta inicial.
Aquest diumenge al matí l'agència iraniana Tasnim ha dit que el govern de l'Iran no ha acceptat res sobre la qüestió nuclear i que el possible acord de pau inclouria un termini de 60 per negociar-la.
Des dels Estats Units, el diari The New York Times apunta que Washington vol que Teheran lliuri les reserves d'urani altament enriquit, i que aquesta qüestió es negociarà en un termini d'entre 30 i 60 dies.
En aquest mateix sentit, l'agència Reuters explica, citant fonts iranianes d'alt nivell, que la qüestió de les reserves nuclears es deixa per a l'acord final i, per tant, no forma part del memoràndum d'entesa.
El front del Líban
Els detalls sobre el memoràndum d'entesa facilitats per Tasnim també fan referència a l'ofensiva israeliana sobre el Líban: segons el document que s'està negociant, l'acord passa pel cessament de les hostilitats a tots els fronts, inclòs aquest.

Els bombardejos israelians sobre el Líban --amb l'argument de combatre Hezbollah-- han causat la mort d'almenys unes 3.000 persones, només des del 2 de març, fins i tot després de l'entrada en vigor d'un suposat alto el foc.
Des d'Israel, Benny Gantz, militar i polític que havia estat ministre sense cartera de Netanyahu, ha declarat que acceptar un alto el foc al Líban seria "un error estratègic".







