Els morts per accidents a les carreteres urbanes cauen per sota dels anys de la pandèmia
El 2024 es van reduir els morts en accidents de trànsit a les vies urbanes de Catalunya. En total hi va haver 44 víctimes mortals en 44 accidents en carrers de pobles i ciutats.
La xifra representa una reducció del 41% respecte dels morts en vies urbanes que hi va haver l'any anterior. En concret, el 2023 van morir 75 persones a la xarxa viària urbana.
Si mirem més enrere, la dada del 2024 és la més baixa des del 2019. I és fins i tot inferior a les dels anys 2020 i 2021, en plena pandèmia, en què van morir més de 50 persones cada any a la xarxa urbana.
Pel que fa als ferits, el 2024 es van registrar 871 persones ferides greus en accidents de trànsit en vies urbanes. La xifra és un 13% inferior a la del 2023.
Menys morts a tota la xarxa viària
El Servei Català de Trànsit ha fet aquest dilluns balanç de la sinistralitat del 2024. Si l'1 de gener va anunciar les víctimes mortals en vies interurbanes, ara hi ha sumat les de les vies urbanes.
Durant tot l'any passat van morir a les carreteres 180 persones (136 a les vies interurbanes i 44 a les vies urbanes). La xifra global representa una reducció del 21% respecte del 2023.
El nombre total de persones ferides greus en accidents de trànsit (1.683) es redueix menys, un 2,3%. Si bé en les vies urbanes la reducció és del 13%, en les vies interurbanes els ferits greus van pujar un 12%.
De les víctimes mortals en vies interurbanes, gairebé la meitat (45,5%) són de col·lectius vulnerables: 47 motoristes, 8 vianants, 6 ciclistes i un usuari de vehicle de mobilitat personal.
Pel que fa a les carreteres, la C-37 és la que registra la sinistralitat més gran, amb 7 víctimes mortals. En segon lloc, hi ha l'Eix Transversal (C-25), l'N-II, l'N-420 i l'AP-7, amb sis morts en cadascuna.
La reducció de víctimes mortals a l'AP-7 és significativa en els darrers tres anys. Si el 2022, amb l'alliberament de peatges, n'hi va haver 24, el 2023 van baixar a 15.
La majoria de morts a les vies interurbanes són homes (86%) i la meitat de les víctimes van tenir l'accident a la tarda.
Per demarcacions, a la de Lleida és l'única on va pujar la sinistralitat, amb dues víctimes més (26). A la de Barcelona n'hi ha haver 55; a la de Tarragona, 34, i a la de Girona, 21, totes tres amb xifres a la baixa.
