Els patinets hauran d'esperar per tornar a trens i busos
El primer de febrer va entrar en vigor la prohibició de pujar patinets i monocicles elèctrics al transport públic durant sis mesos, arran de l'incendi d'un d'aquests vehicles en un tren dels Ferrocarrils de la Generalitat. Era una mesura provisional, que venç d'aquí poc menys d'un mes i mig.
Pendent d'una decisió
En aquest temps, les administracions implicades havien d'arribar a un acord definitiu sobre les condicions per permetre tornar a transportar aquests vehicles elèctrics al tren, els autobusos, el metro i el Tram.
Però no ha estat així, i no sembla que en aquestes poques setmanes puguin tancar una decisió, amb tots els canvis que hi haurà als ajuntaments acabats de constituir i amb una Conselleria de Territori que també ha canviat de titular.
L'Autoritat del Transport Metropolità té sobre la taula diversos informes. Un és dels Bombers de la Generalitat, que entre gener i març van actuar en 9 incendis de patinets elèctrics, tant al carrer com en edificacions.
Són uns aparells que cremen molt ràpidament i fan molt de fum. El risc per a les persones, explica Lluís Mendo, responsable de Salvament de Trànsit i Assistències Tècniques de la Divisió Operativa dels Bombers, depèn del lloc on hi hagi l'incendi:
No ens preocupa que cremi un patinet a la via pública, ni a nivell tècnic ni a nivell de toxicologia. Ens preocupa que cremi en espais confinats on no es pot fer una evacuació ràpida: per exemple, en un vagó de metro.
A més dels informes dels Bombers, els operadors del transport públic han de tenir en compte altres circumstàncies.
Han de valorar, per exemple, qui controlaria aquests vehicles a les diferents instal·lacions, i decidir si, com en el cas de les bicicletes, s'ha de restringir l'accés de patinets i monocicles en les hores punta o si és obligatori plegar-los. De moment, no hi ha cap acord pres.
Com minimitzar el risc
Per reduir la possibilitat d'incendi d'un patinet, els Bombers aconsellen no modificar-los, fer-ne un manteniment adequat i fer servir sempre els carregadors originals aportats pel fabricant.
També hi ha iniciatives d'empreses privades per reduir el risc. Una d'aquestes propostes és una bossa desenvolupada per l'empresa Ics Scooter, que està feta de material ignífug, amb una capa interior que evita que el foc es propagui en cas d'incendi.
