
Els treballadors de Renfe i Adif anuncien 5 dies de vaga contra el traspàs de Rodalies
Les aturades, de 24 hores, s'han convocat per als dies 24 i 30 de novembre i 1, 4 i 5 de desembre, tots laborables
07/11/2023 - 14.15 Actualitzat 07/11/2023 - 14.44
Els treballadors de Renfe i Adif han anunciat una vaga per protestar contra el traspàs de Rodalies acordat per Esquerra i el PSOE, tot i que Pedro Sánchez encara no té assegurada la investidura.
La vaga està anunciada per als dies 24 i 30 de novembre, i 1, 4 i 5 de desembre, tots laborables. I està previst que sigui de 24 hores a tot Espanya.
Així ho han decidit els comitès d'empresa de les dues empreses públiques, per unanimitat de tots els sindicats, reunits aquest dimarts de forma extraordinària a Madrid.
L'acord entre republicans i socialistes estableix la creació d'una nova empresa, Rodalies de Catalunya, que assumiria els actius de Renfe a Catalunya. Entre aquests, els trens i els treballadors, un col·lectiu amb molta mobilitat reticent a deixar de formar part d'una empresa estatal per integrar-se en una que només operarà a Catalunya.
Els sindicats exigeixen no només que es garanteixin els "drets econòmics" dels treballadors, sinó també els "professionals i de mobilitat".
Rodalies de Catalunya, una empresa mixta
Segons l'acord, el manteniment de les línies que es traspassin a aquesta nova empresa tampoc no el farà Adif, sinó l'ens de la Generalitat Infraestructures Ferroviàries de Catalunya, Ifercat.
La nova empresa Rodalies de Catalunya serà mixta, és a dir, amb un consell d'administració dividit a parts iguals entre l'Estat i la Generalitat.
La presidència d'aquest consell, però, l'ocuparà una persona proposada per la Generalitat i tindrà vot de qualitat, de manera que l'administració catalana hi tindrà majoria.
De tota manera, els acords més transcendents s'hauran de prendre per una majoria qualificada que obligarà a buscar el consens entre les dues administracions.
Tot aquest procés comença ara, amb el compromís de tancar-lo durant la pròxima legislatura, i la previsió és que la Generalitat gestioni, d'entrada, tres de les actuals línies de Rodalies.
Les primeres del traspàs: R1, R2 Sud i R3
Es preveu que siguin l'R1 entre Molins de Rei i Maçanet, l'R2 Sud entre Barcelona i Sant Vicenç de Calders, i l'R3 fins a Puigcerdà i ara en obres de desdoblament.
L'R4 en queda fora, almenys de moment, perquè hi passen molts trens de mercaderies, però en el futur altres línies podrien afegir-se a les que dependran de Rodalies de Catalunya.
Avui és notícia
20 municipis rebran 233 milions de la llei de barris: quins són i a què destinaran els diners
Relators de l'ONU denuncien el "tracte cruel i degradant" del desallotjament del B9 de Badalona
L'Ajuntament de Badalona fa fora les desenes de persones acampades davant el B9
Ordeig diu que els experts europeus no veuen per ara indicis que la pesta porcina sortís de l'IRTA-CReSA
Activada l'alerta Inuncat pel risc de pluges abundants al litoral i prelitoral de Barcelona i Girona