Els vins del Pallars: vinyes de muntanya i petits cellers que es volen donar a conèixer
Els cellers del Pallars volen posicionar-se com a referent vitivinícola més enllà de l'àmbit local. Per això han creat una guia d'enoturisme que recull una vintena d'activitats per promocionar els vins pallaresos dins i fora del territori. L'objectiu és convertir el Pallars en una destinació vitivinícola més de Catalunya.
La particularitat del Pallars és que té unes vinyes de muntanya situades en altituds poc habituals dins del panorama català amb varietats autòctones adaptades al clima d'aquesta zona que, a més, amb l'escalfament global del planeta, han guanyat interès.
Es tracta, a més, d'una producció sostenible i de petit format que fan bàsicament empreses familiars que han apostat per produccions petites, però de gran qualitat d'on en surten vins amb molta personalitat.
A tot això cal afegir que a les vinyes del Pallars "les acompanya el paisatge, que és extraordinari i ens ajuda molt a donar-les a conèixer", explica Eva Carmona, del celler El Vinyer. És per això que aquesta nova guia és, pels seus promotors, un pas més per reforçar un sector que combina qualitat, paisatge i identitat.
Una vintena d'activitats
La guia recull una vintena d'activitats dissenyades pels mateixos cellers i pensades per descobrir el vi a través de passejades entre vinyes, tastos guiats, maridatges, rutes pel paisatge i moltes altres propostes.
La iniciativa neix de la col·laboració entre cellers, ajuntaments i institucions turístiques de la zona que vol fer visible una oferta molt variada, però que fins ara estava dispersa i poc estructurada.
Per l'alcaldessa de Tremp, Sílvia Romero, es tracta d'una aposta per fomentar un turisme de qualitat que es vol que tingui impacte i retorn al conjunt del territori. Per això, segons ella, cal sortir a explicar què son i què fan les vinyes del Pallars "en un àmbit més ampli, perquè encara hi ha un gran desconeixement dels vins del Pallars fora d'aquí".
La iniciativa també vol potenciar les visites presencials com a via de promoció i de venda directa. Un punt clau perquè, en molts casos, les visites i les degustacions ja són una part fonamental del model de negoci d'aquests petits cellers.
Per Ramon Aytés, soci del celler El Batlliu, de Sort, visibilitzar més les seves activitats hi pot acabar generant nous ingressos: "Calia més difusió i ara en tindrem".
Contacte directe amb els elaboradors
Les visites, a més, permeten el contacte directe amb els productors, una relació que als visitants els agrada molt. "Com que tot som cellers petits, els visitants poden parlar directament amb els que estem fent els vins", assegura Eva Carmona, del celler El Vinyer.
El projecte forma part d'un pla més ampli per reforçar l'enoturisme als Pirineus i posicionar-lo com una alternativa de qualitat dins del mapa turístic català.
De moment, la guia ja es pot trobar en diversos punts d'informació, i molts cellers ja han començat a rebre visites aquest estiu vinculades directament a aquesta nova eina de promoció.
