Entrem al búnquer dels Mossos, on guarden obres d'art i la història de dos rajoles del segle XVI

A la Gran Mesquita d'Adana, a Turquia, fa més de vint anys hi van robar més de 200 peces de ceràmica d'Iznik
Fàtima Llambrich
Periodista de Societat 3CatInfo especialitzada en crònica judicial i policial
3 min

Alexandre Sever va ser emperador durant l'època de l'imperi romà. Va morir assassinat pels seus militars, quan no els va agradar que decidís negociar amb les tropes germàniques en lloc d'enfrontar-s'hi a mort. Va tenir prou poder perquè s'encunyessin monedes amb el seu bust.

N'hi ha una en custòdia dins del búnquer de la Unitat Central de Patrimoni Històric dels Mossos d'Esquadra. I una altra de Valentinià III que tenia un preu de sortida a subhasta de 600 euros.

Què hi ha al búnquer

N'hi diuen el búnquer perquè és on guarden les peces de patrimoni històric i les obres d'art que han recuperat de robatoris.

I les últimes joies que hi han entrat són dos rajoles del segle XVI que algú va emportar-se de la mesquita Ulu Camii d'Adana, a Turquia. Les pretenien subhastar a Barcelona.

Els Mossos treballen amb pèrits externs per fer els informes de les peces de patrimoni històric (3Cat)

Hi ha un negociant d'art investigat per este cas: va introduir-les a Catalunya des del nord d'Europa. El sergent José Luis Fernández Ulloa, cap de la Unitat Central de Patrimoni Històric, explica que no els en va saber justificar l'origen:

Facilitava una documentació que no acreditava en cap cas el permís d'exportació i importació, i no donava un origen gaire clar de la seva compra.

El primer que van fer va ser consultar la informació de la Interpol i consten a la base de dades europea com unes peces sostretes a principis de segle.

Ulloa explica que el consolat de Turquia va posar-se en contacte amb els agents de l'ABP de l'Eixample i els van comunicar que creien haver identificat les rajoles en una subhasta de Barcelona.

Fotografia d'infrarojos

Per tal de valorar-ne l'autenticitat, los Mossos van contactar amb Glòria Molina Giralt, que és doctora en Física i en Història de l'Art. Juntament amb la científica, van comprovar que les rajoles havien estat tallades amb una radial i a sota s'hi veia la decoració original.

Són del segle XVI. O sigui, estem parlant d'un moment que és l'imperi otomà. Tot l'origen de la ceràmica islàmica d'aquesta època és un intent de copiar la porcellana xinesa.

El sergent explica que, amb estes dos peces, les autoritats turques n'han pogut recuperar onze. A Londres, gran mercat de l'art europeu però també mundial, van parar fa poc més de dos anys una subhasta de renom en què també es pretenia vendre estes peces del patrimoni històric turc.

Són peces que tenen un preu de mitjana al mercat de 2.000 o 3.000 euros cadascuna. Hi ha acreditades algunes vendes d'altres ceràmiques amb el mateix origen que han arribat, fins i tot, a 140.000 euros.


Del búnquer al magatzem

Si al búnquer hi tenen sota pany i clau les "joies" recuperades, al soterrani, en un magatzem, hi guarden els Warhols, Basquiats, Mirós i Picassos que són falsificacions.

El negoci de l'art té diverses ramificacions, i els quadres i litografies que hi ha emmagatzemats estan a l'espera que els jutjats donin el vistiplau perquè siguin destruïdes.

Lo pintor de qui més obra falsificada han decomissat los Mossos d'Esquadra és Ramon Casas i això s'explica també, segons el sergent, perquè la família, els hereus, es preocupa per treure del mercat les obres, per perseguir les falsificacions.

La pèrit fa un últim apunt:

La Interpol calcula que el mercat il·legal de l'art és el tercer a nivell econòmic mundial, només per darrere del tràfic de drogues i del d'armes.

Avui és notícia

Més sobre Patrimoni

Mostra-ho tot