Escales mecàniques i ascensors aturats a Rodalies: el canvi de proveïdor no resol el problema
Les avaries a les escales mecàniques i als ascensors de les estacions de Rodalies continuen sense resoldre's. Les constants incidències van provocar que Renfe i la Generalitat decidissin fer un canvi en l'empresa encarregada del manteniment, però més de dues setmanes després del traspàs molts dels elements espatllats encara no s'han reparat.
És el cas de l'estació de plaça Catalunya de Barcelona, on diversos usuaris ja fa dies que denuncien per xarxes socials que les escales mecàniques i els ascensors estan aturats:
Rodalies de Catalunya ha respost al reguitzell de piulades que han alertat de la situació i assegura que s'està treballant "en una intervenció estructural de gran importància".
L'1 de febrer va entrar en vigor la nova concessió a càrrec de l'empresa TKE Elevadores España SLU, coneguda com a Tyssen. L'anterior proveïdor, Schindler, havia estat reprovat per Renfe i Rodalies per la manca de resposta i solucions durant els darrers mesos i la falta també d'una planificació per resoldre les avaries més urgents.
El nou contracte preveu una inversió de més de 8,5 milions d'euros pel "manteniment preventiu dels equips", el "manteniment correctiu i resolució d'incidències" i "els treballs de modernització".
Amb el canvi, s'esperava reduir els problemes d'accessibilitat que hi ha en algunes estacions, unes incidències que, de moment, encara no s'han resolt.
Un mapa ple d'estacions afectades
L'estació de la plaça Catalunya no és l'única que acumula queixes. A l'Hospitalet de Llobregat, l'ascensor i les escales mecàniques tampoc són una opció segura.
Aquests contratemps generen problemes greus a les persones amb mobilitat reduïda, com és el cas de Catherine Clancy, que fa mesos que es veu obligada a baixar les escales carregant el caminador:
El problema és que no sabem mai si funcionaran o no; no podem viatjar amb sensació de comoditat. És irritant.
Molts usuaris es queixen que es triga molt a arreglar les avaries i que, quan ho fan, es pregunten quan es tornaran a espatllar.
Altres estacions que també presenten problemes de manera recurrent són la del Prat de Llobregat, on no funcionen ni els ascensors ni les escales en direcció a Barcelona. En l'altre sentit, les escales també estan avariades i només un dels dos ascensors ofereix servei.
Elena Idoate, usuària habitual d'aquesta estació, assegura que "hi ha un dels ascensors que fa anys que no va i l'altre s'ha anat espatllant i fa moltes setmanes que no l'arreglen".
A Vilassar de Mar denuncien que un dels dos ascensors no funciona des de 2023. "Se segueix estirant en el temps i els passatgers no podem fer un ús adequat de l'estació", es resigna Pablo Romo, passatger i membre de l'Associació de Persones amb Altres Capacitats (APAC).
El Pla de Mesures Urgents de la Generalitat per millorar Rodalies
El canvi de l'empresa encarregada de resoldre aquestes incidències coincidia amb la posada en marxa del Pla de Mesures Urgents per rentar la cara a Rodalies, presentat pel govern a principis d'any.
Entre altres àmbits, com la neteja de trens o la millora de la comunicació, l'informe inclou un reguitzell de mesures per posar al dia les estacions.
Una de les mesures acordades era la previsió de la millora de l'accessibilitat i, en els dos anys vinents, una inversió de 7 milions d'euros per renovar els ascensors i les escales mecàniques.
