La ministra d'Igualtat, Ana Redondo, amb representants de grups LGTBI+, aquest dijous a Madrid (EFE)

Fins a dos anys de presó per a qui faci "teràpies de conversió" a persones LGTBIQ+

El Congrés aprova una reforma del Codi Penal per incloure-hi aquestes pràctiques que ja estan prohibides, però només com a infracció administrativa
3 min

L'últim ple del Congrés dels Diputats d'aquest període de sessions ha aprovat aquest dijous una llei per introduir al Codi Penal les "teràpies de conversió" per "curar" l'homosexualitat i altres identitats sexuals.

Era una proposició del PSOE que s'ha aprovat per majoria absoluta de 178 vots a favor i 32 en contra, els de Vox, mentre que hi ha hagut 138 abstencions, principalment els diputats del PP.

Quan s'aprovi definitivament, es modificarà el Codi Penal per incloure-hi aquestes teràpies com a delicte, amb penes de presó de 6 mesos a 2 anys i multa de 8 a 24 mesos a qui les practiqui.

En concret, s'aplicaran aquestes penes als que "practiquin sobre una persona, fins i tot amb el seu consentiment, actes, mètodes, tècniques o procediments d'aversió o conversió".

Ara són una infracció administrativa

Són pràctiques i tècniques que ja estan prohibides, però només com a infracció administrativa amb multes de 10.000 a 150.000 euros, i ara es vol que siguin també un delicte penal.

El text aprovat també prohibeix que les persones o entitats que hagin estat condemnades per practicar aquestes "teràpies" rebin ajudes públiques.

La ministra d'Igualtat, Ana Redondo, s'ha felicitat de l'aprovació afirmant que desenvolupa l'article 15 de la Constitució Espanyola, que prohibeix "la tortura i els tractes inhumans i degradants".

El grup socialista aplaudeix després de l'aprovació de la llei, aquest dijous al Congrés dels Diputats (EFE)

Els socis del PSOE reclamen ajudes a les víctimes

Però molts dels partits que hi han votat a favor, com ara ERC, Junts, Sumar, PNV, EH Bildu o Podem, consideren que s'hauria d'haver legislat també per oferir ajuda directa a les víctimes d'aquestes "teràpies".

En aquest sentit també s'ha aprovat una moció proposada pel grup parlamentari mixt que reclama que tinguin ajudes econòmiques i se'ls faciliti habitatge, perquè sovint són les famílies les que les empenyen a les "teràpies".

Aquesta moció s'ha aprovat per 174 vots a favor, mentre hi ha hagut 169 vots en contra i 5 abstencions.

La introducció al codi penal com a delicte d'aquestes teràpies l'han promoguda col·lectius com l'entitat No Es Terapia, amb l'argument que és l'única manera que els jutges puguin investigar-les i que les víctimes siguin considerades víctimes.

El PP acusa la llei d'"indefinició jurídica"

El PP, que s'ha abstingut en la votació de la reforma del Codi Penal, ha afirmat que en el pas pel Senat "millorarà" aquesta llei, a la qual ha acusat d'"indefinició jurídica".

Ho ha dit el diputat Jaime de los Santos, que ha fet gala de la seva condició d'homosexual i ha afirmat que en el text aprovat no queda clar "què és i què no és una teràpia de conversió":

No podem acceptar la indefinició jurídica del Partit Socialista i encara menys el retorçament que fan del dolor de les víctimes.

L'ha replicat el portaveu del PSOE, Víctor Gutiérrez, que li ha fet una referència personal amb l'objectiu de desautoritzar-lo:

Vostè és una vergonya per al col·lectiu LGTBI+, jo també soc marieta, però orgullós d'estar al bàndol correcte de la història.

Per part de Vox la diputada María de la Cabeza Ruiz ha afirmat que la reforma l'únic que persegueix és "castigar a qui faria les coses de manera diferent":

Volen posar a la presó a un pare que porta el seu fill al psicòleg o als capellans als quals els homosexuals demanen ajuda voluntàriament.

Però les víctimes afirmen que no són teràpies, sinó que les qualifiquen antiteràpies, i també que van rebre moltes pressions de l'entorn perquè se sentissin culpables i acceptessin sotmetre-s'hi:

Avui és notícia

Més sobre LGTBIQ+

Mostra-ho tot